Στη λεωφόρο Συγγρού
Γιώργος Σκευοφύλαξ
Το πρώτο δυστύχημα στην Ελλάδα, που προκάλεσαν… ένας υπουργός και ένας πρίγκιπας συνέβη στη λεωφόρο Συγγρού, στο ύψος του Φιξ, στις 4 Μαρτίου 1907 και στις 11:30 το πρωί. Στην Αθήνα του 1907, που κυκλοφορούσαν μόλις επτά αυτοκίνητα δεν ήταν αναγκαίες οι πινακίδες κυκλοφορίας, αφού όλοι … γνώριζαν τους ιδιοκτήτες τους.
Η 25χρονη Ευφροσύνη Βαμβακά έμεινε στην ιστορία ως το πρώτο θύμα του νέου μέσου που ήρθε για να εκσυγχρονίσει την Ελλάδα.
Δύο αυτοκίνητα έπεσαν πάνω στην κοπέλα και πέρασαν κυριολεκτικά από πάνω της. Ο οδηγός του πρώτου αυτοκινήτου ήταν ο πρίγκιπας Ανδρέας (πατέρα του Φίλιππου και πεθερός της βασίλισσας Ελισάβετ της Αγγλίας) με συνεπιβάτες τη γυναίκα του, Αλίκη, και τον υπασπιστή του Μεταξά.
Οδηγός στο δεύτερο ήταν ο υπουργός και βουλευτής Φθιώτιδος Ν. Σιμόπουλος ο οποίος ανέλαβε την ευθύνη και παραδέχθηκε ότι εκείνος πρώτος χτύπησε την άτυχη γυναίκα. Το γεγονός ότι κανένας από τους δύο οδηγούς δεν φρέναρε καν, ήταν… απλή λεπτομέρεια. Ο Διοικητής της Αστυνομίας μετά από αυτό το γεγονός κάλεσε όλους τους οδηγούς αυτοκινήτων της Αθήνας και τους συμβούλευσε να… μην πατάνε τον κόσμο!
Οι δε εφημερίδες της εποχής, είχαν αναγάγει σε πρώτο θέμα το τροχαίο αυτό, αναφέροντας χαρακτηριστικά «Επτά αυτοκίνητα κυκλοφορούν και θρηνούμε θύματα… Φανταστείτε τι θα γίνει αν γίνουν εβδομήντα. »
Τι έγραψαν οι εφημερίδες της εποχής
Σύμφωνα με τις εφημερίδες της εποχής, «ο πρίγκηψ Ανδρέας μετά της συζύγου του Αλίκης και του Υπασπιστού του Μεταξά, οδηγούσε το αυτοκίνητό του στη λεωφόρο Συγγρού για να μεταβεί στο Παλαιό Φάληρο και εκείθεν εις Πειραιά».
Ακολουθούσε το αυτοκίνητο του Νικολάου Σιμόπουλου, που τον καιρό εκείνο διατελούσε υπουργός και βουλευτής Φθιώτιδος. Όταν τα δυο αυτοκίνητα βρίσκονταν πριν τη γέφυρα και κοντά στο Ζυθοπωλείο του «Φιξ», ο Σιμόπουλος θέλησε να προσπεράσει το αυτοκίνητο του πρίγκηπα και αύξησε την ταχύτητα του αυτοκινήτου του.
Η οδός ήταν ελεύθερη από πεζούς και το αυτοκίνητο του Σιμόπουλου, αφού προσπέρασε το προπορευόμενο, κατέλαβε το δεξιό της οδού και συνέχισε να κινείται κανονικά επί της λεωφόρου.
«Ξαφνικά μία γυναίκα, ευρισκόμενη με ένα παιδί επί του πεζοδρομίου, εισήλθε επί της λεωφόρου και ευρέθη αντιμέτωπη με το αυτοκίνητο του Σιμόπουλου», αναφέρουν οι «Καιροί της εποχής».
Αυτός βλέποντας τον προφανή κίνδυνο με ελιγμούς προσπάθησε να αποφύγει τη σύγκρουση με τη γυναίκα, αλλά η άτυχη γυναίκα φοβήθηκε, δεν σταμάτησε, αλλά έτρεξε να περάσει στο απέναντι πεζοδρόμιο με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να την ρίξει στο έδαφος και να περάσει από το σώμα της.
Φαίνεται ότι πάνω από το σώμα της άτυχης γυναίκας διήλθε και το αυτοκίνητο του πρίγκηπα Ανδρέου, παρά το γεγονός ότι προσπάθησε να ανακόψει την ταχύτητά του.
Το πρώτο τροχαίο δυστύχημα στην Αθήνα είχε συμβεί…. Το πρώτο θύμα ήταν η Ευφροσύνη Βαμβακά, ηλικίας 25 ετών, καταγόμενη από το Αργοστόλι, σύζυγος του σανδαλοποιού Θεοδώρου.
Η «Εστία» έγραψε επίσης:
«Ο βασιλεύς όταν επληροφορήθη υπό του Πρίγκηπος Ανδρέου, το γεγονός, έδωσε εντολή σ’ αυτόν να τεθεί στη διάθεση του Εισαγγελέως και του Ανακριτή, καλώντας αμέσως στα ανάκτορα τον Διευθυντήν της Αστυνομίας κ. Δαμηλάτην εις τον οποίον συνέστησε να ενεργήσει αυστηρότατες ανακρίσεις για την ανακάλυψη της αληθείας και εύρεσιν του αληθούς ενόχου. Επίσης τον βασιλέα ενημέρωσε περί των πραγματικών περιστατικών και ο βουλευτής Νικόλαος Σιμόπουλος, όστις ετέθη στη διάθεση της δικαιοσύνης.
Οι ανακρίσεις άρχισαν αμέσως. Η υπόθεση ανετέθη στον τακτικό ανακριτή κ. Λογοθέτη ο οποίος παρισταμένου και του Εισαγγελέως κ. Λυκουρέζου εξήτασε στο εισαγγελικό κατάστημα, τον υπασπιστή του Πρίγκηπος Ανδρέου, κ. Μεταξάν, τον σύζυγον της φονευθείσης γυναικός Θεόδωρον Βαμβακά και άλλους.
Ο εισαγγελεύς και ο Ανακριτής μετέβησαν στη συνέχεια στον τόπον του δυστυχήματος και ανέκριναν γείτονας τινάς. Ο κ. Λογοθέτης θα λάβη στη συνέχεια κατάθεση του Πρίγκηπος Ανδρέου και θα εξετάσει στη συνέχεια τον Νικόλαον Σιμόπουλον, υποβάλλοντας την δικογραφίαν στον Εισαγγελέα, όστις θα ασκήσει στη συνέχεια ποινικήν δίωξη για φόνο εξ αμελείας.
Όμως το πρώτο τροχαίο ατύχημα είχε γίνει το 1899. Ο τότε διάδοχος Kωνσταντίνος έφερε ένα τετραθέσιο Durkopff, αλλά ποτέ δεν το παρέλαβε. Tο αυτοκίνητο µε επιβάτες τον οδηγό του, ένα γιατρό και τον Aλ. Mπαχάουερ τουµπάρισε έξω από το Tατόι. Oι επιβάτες δεν είχαν σοβαρά τραύματα αλλά πολλοί συνέδεσαν το πρώτο ελληνικό τροχαίο µε µια µεγάλη πυρκαγιά που έκανε τεράστιες ζηµιές στην περιοχή και είχε αρκετά θύματα.
Ποιος ήταν ο Πρίγκιπας Ανδρέας
Ο Πρίγκιπας Ανδρέας ήταν ο τέταρτος γιος του Βασιλιά Γεωργίου A΄ των Ελλήνων και της Βασίλισσας Όλγας των Ελλήνων. Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 2 Φεβρουαρίου 1882 και πέθανε στο Μόντε Κάρλο στις 3 Δεκεμβρίου 1944.
Μετά την Μικρασιατική Καταστροφή δικάσθηκε και καταδικάσθηκε με την κατηγορία της ανυπακοής αλλά δεν εκτελέστηκε από την Επαναστατική Στρατιωτική Κυβέρνηση. Πήγε μαζί με την οικογένειά του εξορία στη Γαλλία και εγκαταστάθηκαν στο προάστιο του Παρισίου, Σαιν Κλού ,φιλοξενούμενοι της εύπορης συζύγου του αδελφού του Γεωργίου, Πριγκίπισσας Μαρία Βοναπάρτη. Το 1928 εξέδωσε το βιβλίο «Δορύλαιον – Σαγγάριος 1921». Το 1935 αποκαταστάθηκε στον βαθμό του και στη συνέχεια πραγματοποίησε σύντομα ταξίδια στην Ελλάδα.
Ποιος ήταν ο Νικόλαος Σιμόπουλος
Νικόλαος Σιμόπουλος : (υιός του Ανάργυρου Σιμόπουλου οικονομολόγος βουλευτής και υπουργός) βουλευτής και υπουργός Φθιώτιδος της κυβέρνησης Γεωργίου Θεοτόκη (8/12/1905-7/7/1909)με τρεις χαρακτηριστικές πρωτιές:
Ο πρώτος που διατέλεσε γενικός γραμματέας της ΕΛΠΑ.
Ο πρώτος αντιπρόσωπος αυτοκινήτων στην Ελλάδα
Ο πρώτος που προκάλεσε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στη χώρα μας, στην Αθήνα, στο ύψος της πύλης του Αδριανού (4 Μαρτίου 1907).
Το 1907 ο Νικόλαος Σιµόπουλος ίδρυσε µαζί µε τον πατέρα του Aνάργυρο (υπουργό Oικονοµικών τότε) την πρώτη επιχείρηση εµπορίας αυτοκινήτων και έθεσε σε κυκλοφορία άλλα 3 αγοραία επιβατικά και 2 ελβετικά φορτηγά Orion.
Via : www.documentonews.gr