Απόκρουση προσπαθειών αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης εν όψει των ευρωεκλογών
Μαρία Ψαρά
Aντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων σε πραγματικό χρόνο και δέσμευση εταιρειών του Ιντερνετ για συνεργασία και ενημέρωση των πολιτών ώστε να μην… τσιμπάνε. Αυτές είναι μερικές από τις προτάσεις του σχεδίου δράσης της Κομισιόν για την αντιμετώπιση των fake news. Εν όψει των ευρωεκλογών και των κρίσιμων περιφερειακών εκλογών σε διάφορες χώρες έως το 2020, η Επιτροπή θέλησε να καταστρώσει ένα σχέδιο απόκρουσης τυχόν παρεμβάσεων και προσπαθειών αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης.
Οι βασικές προτάσεις της Κομισιόν έχουν ως ακολούθως. Κατ’ αρχάς, η βελτίωση του εντοπισμού των fake news: οι επιχειρησιακές ομάδες στρατηγικής επικοινωνίας και η πλατφόρμα αντιμετώπισης υβριδικών απειλών της ΕΕ στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης, όπως και οι αντιπροσωπείες της ΕΕ στις γειτονικές χώρες, θα ενισχυθούν με σημαντικά πρόσθετα εξειδικευμένα εργαλεία και εργαλεία ανάλυσης δεδομένων. Ο προϋπολογισμός της Υπηρεσίας Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την ευαισθητοποίηση σχετικά με τις δυσμενείς συνέπειές της αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί, από 1,9 εκατ. ευρώ το 2018, σε 5 εκατ. ευρώ το 2019.
Τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα πρέπει να συμπληρώσουν τα μέτρα αυτά με δικά τους μέσα για την αντιμετώπιση με παραπληροφόρηση.
Κλειδί για την αντιμετώπιση των fake news θα είναι η συνεργασία με ηλεκτρονικές πλατφόρμες και εταιρείες όπως η Facebook
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η απάντηση θα είναι συντονισμένη: Η Κομισιόν προτείνει να δημιουργηθεί ένα ειδικό σύστημα ταχείας ειδοποίησης μεταξύ των θεσμικών οργάνων της ΕΕ και των κρατών-μελών για τη διευκόλυνση της ανταλλαγής δεδομένων και της αξιολόγησης των εκστρατειών παραπληροφόρησης, προκειμένου να παρέχουν ειδοποιήσεις σχετικά με τις απειλές κατά της παραπληροφόρησης σε πραγματικό χρόνο. Σημείο-κλειδί θα είναι η συνεργασία με ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τη βιομηχανία του Ιντερνετ.
Οι εταιρείες που έχουν υπογράψει τον κώδικα ορθής πρακτικής, μεταξύ των οποίων η Facebook, θα εστιάσουν στις ευρωπαϊκές εκλογές το 2019.
Εντοπισμός των ρομπότ
Η πρακτική συμπεριλαμβάνει τη διαφάνεια των πολιτικών διαφημίσεων, κλείσιμο ψεύτικων λογαριασμών, εντοπισμό των ρομπότ στα social media -ειδικά στα μηνύματα που εξαπλώνονται αυτόματα από τους «bots»- και συνεργασία με τους ελεγκτές και τους ακαδημαϊκούς ερευνητές για την ανίχνευση των εκστρατειών παραπληροφόρησης και τη διαχείρισή τους. Η Επιτροπή «υποσχέθηκε» ότι θα παρακολουθεί τη συνεργασία των εταιρειών…
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η Κομισιόν στην ευαισθητοποίηση και την ενδυνάμωση των πολιτών. Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και τα κράτη-μέλη θα προωθήσουν την παιδεία στα μέσα επικοινωνίας μέσω ειδικών προγραμμάτων. Θα παρασχεθεί, ακόμα, υποστήριξη σε εθνικές διεπιστημονικές ομάδες ανεξάρτητων ελεγκτών και ερευνητών για την ανίχνευση και την έκθεση εκστρατειών παραπληροφόρησης σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ύπατη εκπρόσωπος θα αναπτύξουν και θα εφαρμόσουν τα μέτρα του σχεδίου δράσης, σε συνεργασία με τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Εν όψει των ευρωεκλογών, το σύστημα ταχείας ειδοποίησης θα έχει οριστεί μέχρι τον Μάρτιο του 2019.
Via : www.ethnos.gr