της Χαράς Τζαναβάρα
«Είναι μύθος ότι ο ΟΣΕ είναι η πιο χρεωμένη δημόσια επιχείρηση σε όλη την Ευρώπη», τόνισαν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου και προανήγγειλαν ότι φέτος η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι κερδοφόρα, παρ” όλα αυτά προβλέπεται να δοθεί σε ιδιώτες.
Αποκάλυψαν ότι το επενδυτικό πρόγραμμα των σιδηροδρόμων βασίστηκε αποκλειστικά σε δανεισμό, όταν για τους αυτοκινητόδρομους εξασφαλίζονται σημαντικοί πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
«Τράπεζες, κατασκευαστές και προμηθευτές έκαναν ζημιογόνο τον ΟΣΕ», πρόσθεσαν και ανέφεραν ενδεικτικά ότι αγοράστηκε πριν από πέντε χρόνια μηχάνημα κόστους ενός εκατ. ευρώ, που δεν χρησιμοποιείται.
Οι ραγδαίες εξελίξεις, που περιλαμβάνουν τεμαχισμό και ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, έχουν κινητοποιήσει τους εργαζομένους, που επαναλαμβάνουν σε όλους τους τόνους πως οι κυβερνήσεις «ιδιωτικοποιούν τα κέρδη και κρατικοποιούν τις ζημιές» και προβλέπουν ότι η πολιτική αυτή κάνει αναπόφευκτες νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων κατά 25% την ερχόμενη άνοιξη, όπως άλλωστε επιβάλλει το Μνημόνιο.
Ενημέρωσαν ότι στην Ευρώπη το 90% των εταιρειών λειτουργίας και συντήρησης τρένων ανήκει στο Δημόσιο, ενώ αρνητική είναι η εμπειρία από την ιδιωτικοποίηση του σιδηρόδρομου στη Βρετανία. «Είναι καλοδεχούμενο οτιδήποτε φέρνει ανάπτυξη, αλλά δεν δεχόμαστε να χρησιμοποιηθεί περιουσία των σιδηροδρόμων ως προίκα για να πουληθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για ένα κομμάτι ψωμί», είπε ο πρόεδρος της ομοσπονδίας, Θανάσης Λεβέντης.
Υπογράμμισε ότι η απόσχιση της επισκευαστικής βάσης, που θεσμοθετήθηκε με πρόσφατη πράξη νομοθετικού περιεχομένου, γίνεται χωρίς χρονοδιάγραμμα και πρόβλεψη για τους 850 εργαζομένους, ενώ εξέφρασε την ανησυχία του για την τήρηση των προδιαγραφών ασφαλείας. Αποκάλυψε μάλιστα ότι, με βάση εσωτερική εγκύκλιο, θα γίνει με… κλήρωση η επιλογή των εργαζομένων στη νέα εταιρεία, που θα ονομάζεται τελικά ΕΣΣΤΥ (Ελληνικά Συστήματα Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) και όχι ROSCO, όπως ανέφερε η ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου.
Προέβλεψε ακόμη ότι στη νέα εταιρεία θα ενταχθούν τα αντίστοιχα τμήματα άλλων μέσων σταθερής τροχιάς, όπως το Μετρό, ο Ηλεκτρικός και το τραμ. Έδωσε αναλυτικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία σήμερα οι επισκευές στις τεχνικές βάσεις του ΟΣΕ κοστίζουν 15 εκατ. ευρώ τον χρόνο λιγότερα σε σχέση με τις προσφορές που έχουν υποβάλει ιδιώτες.
«Να δοθεί το επιχειρησιακό σχέδιο των τριών πρώτων χρόνων για να υπολογιστεί το όφελος», είπε ο Θ. Λεβέντης, που θεωρεί ότι θα αυξηθεί το κοστολόγιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τελικά θα μετακυλιστεί τους επιβάτες. Μίλησε επίσης για «επικείμενο οικονομικό έγκλημα, με πιθανές ποινικές ευθύνες».
«Μύθο» χαρακτήρισαν και τις ανακοινώσεις για τους υψηλούς μισθούς των εργαζομένων και ζήτησαν να υπογραφεί συλλογική σύμβαση που να κατοχυρώνει τις ιδιαιτερότητες των σιδηροδρομικών, οι οποίοι ακριβώς γι” αυτό επιβαρύνονται με διπλάσιες ασφαλιστικές κρατήσεις.
«Κάποιες εξαιρέσεις μεταφέρθηκαν ως κανόνας», είπε ο Π. Λιάγκας, γενικός γραμματέας της ομοσπονδίας εργαζομένων, που τόνισε ότι οι μισθοί με τα έως τώρα μέτρα έχουν μειωθεί κατά 40-50%. Σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδίας, ο βασικός μισθός ενός εργαζομένου με 30ετή προϋπηρεσία είναι 1.280 ευρώ. Σχετικά με τις υπερωρίες, αναφέρθηκε ότι η φύση της δουλειάς επιβάλλει εργασία όλες τις ημέρες και ώρες.
Η ομοσπονδία υπολογίζει ότι θα χρειαστούν 1.500 προσλήψεις για να καλυφθούν οι υπερωρίες. «Τα ελλείμματα είναι το πρόσχημα για να πεισθεί η κοινωνία για τις ιδιωτικοποιήσεις», υπογράμμισε ο Π. Παναγούλης, αντιπρόεδρος της ομοσπονδίας, που θεωρεί ότι θα προχωρήσει διαδοχικά το ξεπούλημα οργανισμών κοινής ωφέλειας, όπως η ΔΕΗ και η ΕΥΔΑΠ.
Via : www.efsyn.gr