O Ted Sarandos, ο άνθρωπος που έκανε όλη την υφήλιο φανατική του binge watching, βρίσκεται στην Ελλάδα τις τελευταίες ώρες, σε μια επιστροφή στις ρίζες του, που περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, και μια συζήτηση με τον πρωθυπουργό.
Για όσους δεν γνωρίζουν τον Ted Sarandos, μιλάμε για τον co-CEO του Netflix, του παγκόσμιου γίγαντα του streaming, που μπήκε δυναμικά στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια και άλλαξε τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση, κάνοντας τα σαλόνια των σπιτιών όλου του κόσμου μικρούς κινηματογράφους.
Πίσω από όλο αυτό το απίστευτο εγχείρημα, που πριν από μερικά χρόνια θα έμοιαζε σαν ιδεατή ουτοπία, βρίσκεται ο Ted Sarandos.
Το κόλλημα από παιδί στην τηλεόραση που τον οδήγησε στο Netflix
Αν το Netflix, του οποίου ηγείται, έφτιαχνε μια σειρά για τη ζωή του, θα ξεκινούσε ως εξής: Με τον Ted Sarandos παιδί, στη δεκαετία του ’60, καθισμένο σταυροπόδι μπροστά από οθόνη τηλεόρασης που τρεμοπαίζει, σε μια φτωχή γειτονιά στο Φοίνιξ της Αριζόνα, ενώ γύρω του έπαιζαν, δημιουργώντας ένα μίνι χάος, τα τέσσερα αδέλφια του.
Περνούσε ώρες έτσι, με το πρόγραμμα της τηλεόρασης να είναι η μόνη του ρουτίνα. Τη νύχτα, μεταξύ 10 μ.μ. και 2 π.μ., όταν το σπίτι ήταν σκοτεινό, ήταν κολλημένος στην τηλεόραση, βλέποντας τις κωμωδίες I Love Lucy, The Jack Benny Show, Andy Griffith. Με το ζόρι κοιμόταν πέντε ώρες τη νύχτα (και ακόμα δεν κοιμάται περισσότερο).
Στην εφηβεία του έπιασε δουλειά σε ένα βιντεοκλάμπ και τότε ξεκίνησε τον δικό του μαραθώνιο… Είδε και τις 900 ταινίες που υπήρχαν στο βιντεοκλάμπ. Κάπως έτσι ανέπτυξε μια εγκυκλοπαιδική γνώση του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, αλλά και ένα πολύ καλό ένστικτο για το τι άρεσε στους ανθρώπους (κάποιος τον αποκάλεσε κάποτε «ανθρώπινο αλγόριθμο»).
Μεγαλώνοντας έτσι, με την τηλεόραση να μοιάζει με… μοίρα για εκείνον, ο Sarandos κατάφερε να μπει στο «κουτί» που από παιδί τον διασκέδαζε με έναν τρόπο άκρως πρωτοποριακό. Με το Netflix. Με το Netflix που στην αρχή δεν είχε καμία σχέση με το Netflix που γνωρίζουμε τώρα, αφού ξεκίνησε ως μια εταιρεία διανομής ταινιών με το ταχυδρομείο, κάτι σαν ντελίβερι ταινιών, και ύστερα από πολλά χρόνια εξελίχθηκε σε μια υπηρεσία streaming… Επειτα από επίσης πολλά χρόνια έγινε ο γίγαντας που γνωρίζουμε σήμερα, με τις δικές του μοναδικές παραγωγές.
Στο Netflix, με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα, ο Sarandos εργάστηκε αρχικά ως επικεφαλής περιεχομένου. Είναι ο άνθρωπος που είπε το πρώτο «ναι» σε πολλές από τις επιτυχίες της πλατφόρμας που έχουν καθηλώσει εκατομμύρια τηλεθεατών ανά τον κόσμο.
Η ατάκα του είναι ότι ενώ οι περισσότεροι στον χώρο της ψυχαγωγίας πιστεύουν ότι η δουλειά τους είναι η τέχνη τού να λες όχι, «εγώ πιστεύω ότι είναι η τέχνη τού να λες ναι». Και με δικά του «ναι» έγιναν επιτυχίες σειρές όπως το Sex Education, το stroy που του πήγε ένας 24χρονος απόφοιτος του NFTS, ονόματι Laurie Nunn, και ο Sarandos μετέτρεψε σε μια επιτυχημένη σειρά, με πρωταγωνίστρια την Gillian Anderson.
Nα σημειωθεί ότι το 2000 αναβαθμίστηκε σε co-CEO.
Η επανάσταση του Netflix
Ουσιαστικά, η επανάσταση που έφερε το Netflix αφορά τη συνεχή παρακολούθηση σειρών. Δεν βλέπεις τώρα ένα επεισόδιο και περιμένεις μία εβδομάδα για το επόμενο, αλλά παίρνεις όλη τη σειρά στα χέρια σου και τη βλέπεις όπως θέλεις. Ο ίδιος ο Sarandos είχε παρομοιάσει το περίφημο binge viewing με το διάβασμα ενός βιβλίου. «Διαβάζω πέντε σελίδες απόψε, 60 σελίδες το επόμενο βράδυ, ή διαβάζω όλη τη νύχτα αν θέλω».
Το όραμα του Sarandos για το Netflix είναι αυτό μιας εταιρείας ψυχαγωγίας που ξεθάβει ποικίλες ιστορίες. Ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά ότι «δίνουμε σε τοπικές ιστορίες παγκόσμιο κοινό». Και αν το σκεφτεί κανείς, προφανώς έχει δίκιο. Πόσες ισπανικές σειρές, και δεν μιλάμε μόνο για τις τεράστιες επιτυχίες όπως το Casa de Papel, καθήλωσαν το κοινό σε όλο τον κόσμο; Πόσες γαλλικές, γερμανικές, μεξικάνικες και κάθε είδους ιστορίες δεν έγιναν σειρές με απήχηση σε όλο τον κόσμο;
Και ποιο είναι το σκεπτικό του γύρω από τις ταινίες; Οπως έγραφε παλαιότερα η Evening Standard, στο πλαίσιο μιας συνέντευξης που είχε κάνει στον Ted Sarandos, η απόρριψη της χολιγουντιανοποίησης της ζωής είναι σκόπιμη -η ιδέα ότι όλοι πρέπει να είναι όμορφοι ή ότι όλοι οι Άραβες είναι τρομοκράτες. Του αρέσουν «οι σταρ που δεν είναι προφανείς» και «όλοι οι σωματότυποι». Του αρέσει επίσης η ιδέα ότι οι τηλεθεατές θα γνωρίσουν στην τηλεόραση χαρακτήρες που διαφορετικά δεν θα γνώριζαν ποτέ.
Στην πραγματικότητα, αυτό είναι σχεδόν το νόημα της τηλεόρασης γι’ αυτόν, επειδή «η αφήγηση ιστοριών μπορεί να ξεπεράσει όλα τα όρια».
Για παράδειγμα, έχει διαφωνήσει με ανθρώπους που ορκίζονται ότι το Narcos δεν είναι ισπανόφωνο. «Είναι κατά 85% ισπανόφωνο, αλλά οι άνθρωποι είναι τόσο απορροφημένοι από την αφήγηση της ιστορίας που δεν το προσέχουν».
Αυτό το ήθος πηγάζει από την παιδική του ηλικία, όπου η τηλεόραση του παρείχε ένα παράθυρο στον κόσμο. Η οικογένειά του δεν ταξίδευε πολύ, «οπότε ο τρόπος για να δει κανείς τον κόσμο ήταν μέσω των βιβλίων, των ταινιών και της τηλεόρασης». Δεν κατηγορεί τους γονείς του -τον Τεντ τον πρεσβύτερο, ηλεκτρολόγο, και τη Σούζαν, νοικοκυρά- για το «συνεχές χάος» στο σπίτι, επειδή ήταν έφηβοι όταν απέκτησαν για πρώτη φορά παιδιά. «Έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν».
Η οικογένεια ζούσε αντιμετωπίζοντας οικονομικές δυσκολίες. Οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας έκοβαν συχνά τηλέφωνο, φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα. «Αλλά η καλωδιακή τηλεόραση ήταν το τελευταίο πράγμα που κοβόταν».
Η εξαντλημένη μητέρα του αποκοιμιόταν μπροστά από την τηλεόραση, αλλά την έκλεινε, λέει, και εκείνη σηκωνόταν όρθια: «Ε, αυτό το έβλεπα». Για… διάλειμμα πήγαινε στη γιαγιά του για να παρακολουθήσει την εκπομπή του Τζόνι Κάρσον.
Η μητέρα του, δυστυχώς, έφυγε νωρίς και είδε μόνο «την αρχή» όλων όσων πέτυχε βλέποντας ατελείωτες ώρες τηλεόρασης. «Θα της άρεσαν όλα αυτά. Ακόμα και πριν πεθάνει, αν γινόταν κάποια απονομή βραβείων ήθελε πάντα να δει αν θα πήγαινα».
Η πρώτη φορά που πήγε στη Σάμο, μια απίθανη ιστορία!
Το 2019, μιλώντας στην Evening Standard, o Sarandos είχε περιγράψει την πρώτη φορά που είχε επισκεφθεί το σπίτι της οικογένειάς του στη Σάμο. Σχετικά πρόσφατα και με βάση τις οδηγίες του πατέρα του, παρέα με τα δύο παιδιά του. H ιστορία που είχε διηγηθεί ήταν πραγματικά απίθανη!
«Ο πατέρας μου το είχε περιγράψει ως εξής: «Μπαίνεις στο λιμάνι. Στρίβεις αριστερά. Κοιτάζεις πάνω στο λόφο. Υπάρχει ένα κίτρινο σπίτι με κατσίκες στην αυλή, αυτό είναι». Εγώ είπα »δεν μπορεί να είναι τόσο απλό». Αλλά ήταν. Τα παιδιά μου ήταν ενθουσιασμένα που θα γνώριζαν την οικογένειά τους. Χτυπήσαμε την πόρτα, αλλά δεν μιλούσαν αγγλικά, και εγώ δεν μιλάω ελληνικά, οπότε προσπάθησα να τους εξηγήσω ποιος είμαι, και τελικά μας έκλεισαν την πόρτα.
»Η Σάρα (σ.σ. η κόρη του) άρχισε να κλαίει: «Νόμιζα ότι θα βλέπαμε την οικογένειά μας». Της λέω: «Σάρα, φαντάσου κάποιος να ερχόταν στην πόρτα μας και να άρχιζε να σου φωνάζει στα κινέζικα». Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο και ο διευθυντής του έγραψε μια επιστολή στα ελληνικά με όσα τού είπα για να τη δώσω στους συγγενείς μου. Έτσι τους το έδωσα και πέντε λεπτά αργότερα τρώγαμε και πίναμε μαζί».
Η δημοσιογράφος τότε, μάλιστα, του είχε πει ότι θα ήθελε να δει αυτή την ιστορία στο Netflix!
Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή του; Το House of Cards και ο Κέβιν Σπέισι
Σε συνεντεύξεις του στο παρελθόν, ο Sarandos έχει αναφερθεί και στην πιο δύσκολη στιγμή του στο Netflix. Και αυτή δεν ήταν άλλη από το Ηοuse of Cards, μια από τις πρώτες σειρές του Netflix, η πρώτη σειρά στην οποία ήταν παραγωγός στο Netflix και από τις σειρές εκείνες που καθιέρωσαν, εν πολλοίς, την πλατφόρμα streaming. Hταν η πρώτη σειρά, όμως, που έφερε και προβλήματα… Και αυτό λόγω Κέβιν Σπέισι, του πρωταγωνιστή της σειράς, ο οποίος κατηγορήθηκε πριν από μερικά χρόνια για σεξουαλική κακοποίηση.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου, το 2019, αν ο Sarandos ήταν πίσω από την απόφαση να «κοπεί» ο Σπέισι, ο ίδιος είχε απαντήσει θετικά…
«Ναι, εγώ προσωπικά τον έκοψα» είχε πει τότε, εξηγώντας γιατί αρνήθηκε να κόψει τη σειρά, παρά την πίεση που υπήρχε. «2.300 άνθρωποι βιοπορίζονταν από τη σειρά, από τα γυρίσματά της και ένιωσα ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν είχαν καμία σχέση με αυτό που έκανε ο Κέβιν».
Πηγή: www.iefimerida.gr