Αποστολή στο Kortrijk του Βελγίου

Το μέλλον είναι ηλεκτρικό και η πρόβλεψη δεν αφορά μόνον τα Ι.Χ., αφού μπαίνουν «στην πρίζα» και τα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών, από τα οποία προέρχεται το 35% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, του πιο επικίνδυνου από τα στοιχεία που συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή.

Χρόνο τον χρόνο οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων αυξάνονται και ώς το 2040 θα αντιπροσωπεύουν το 38% του συνόλου με βάση τις τελευταίες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τις Οδηγίες για στροφή στα καθαρά καύσιμα.

Οι ευρωπαϊκοί σχεδιασμοί περιλαμβάνουν όλες τις καθαρές πηγές ενέργειας, όπως το φυσικό αέριο και το υδρογόνο, αλλά ο ηλεκτρισμός στην κίνηση των λεωφορείων φέρνει κάτι καινούργιο: δημιουργεί οχήματα που είναι πιο ευέλικτα από τα τρόλεϊ και πιο φτηνά από τα τραμ σε σχέση με το κόστος των υποδομών.

Στην κούρσα των εξελίξεων ώς τώρα κερδίζει το Λονδίνο, όπου ήδη δύο λεωφορειακές γραμμές, η «70» και η «C1» εξυπηρετούνται αποκλειστικά από ηλεκτρικά οχήματα, ενώ ώς το τέλος του χρόνου θα προστεθεί και η «360».

Ο δήμαρχος Σαντίκ Καν, ο αποκαλούμενος και «Μπαράκ Ομπάμα του Λονδίνου», δεν είναι μόνο ο πρώτος μουσουλμάνος που εκλέχθηκε στο συγκεκριμένο αξίωμα, αλλά και αυτός που θέλει να αφήσει τη σφραγίδα του στην καινοτομία, με σταθερό γνώμονα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών.

Μπορεί ήδη να υπερηφανεύεται ότι με τα 50 ηλεκτρικά λεωφορεία διαθέτει τις πιο εξηλεκτρισμένες δημόσιες συγκοινωνίες στην Ευρώπη.

Ως το 2019 φιλοδοξεί να διαθέτει 170 οχήματα, με προοπτική την επόμενη χρονιά στο κέντρο της βρετανικής πρωτεύουσας να κινούνται μόνο ηλεκτρικά λεωφορεία και το 2037 το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών της προβλέπεται να έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Στην Ευρώπη

Λεωφορείο Volvo που φορτίζει εναέρια σε κάθε στάση, με παντογράφο («τρολέδες») που κατεβαίνει μέχρι την οροφή του λεωφορείου

Λεωφορείο Volvo που φορτίζει εναέρια σε κάθε στάση, με παντογράφο («τρολέδες») που κατεβαίνει μέχρι την οροφή του λεωφορείου

Υβριδικά λεωφορεία που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια, αλλά σε περιορισμένη κλίμακα και σε δοκιμαστικό στάδιο, διαθέτουν αρκετές γερμανικές πόλεις, η Γενεύη, η Μαδρίτη, το Τορίνο, η Βαρσοβία, το Οσλο, η Βουδαπέστη και η Στοκχόλμη, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη πρωτοποριακά προγράμματα για την ασύρματη φόρτιση των οχημάτων.

Τα ηλεκτρικά οχήματα είχαν την τιμητική τους στην 24η έκθεση «BusWorld» που φιλοξενείται κάθε δύο χρόνια στο Kortrijk, μια πόλη 76 χλμ. βορειοδυτικά των Βρυξελλών.

Το φετινό ραντεβού ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, αφού συγκέντρωσε 376 εκθέτες από 36 χώρες και περισσότερους από 37.000 επισκέπτες από 118 χώρες.

Οι Κινέζοι ήταν φανερό ότι είχαν τη μερίδα του λέοντος, καθώς είναι η ανερχόμενη αγορά αλλά δεν υπολείπονται σε επιδόσεις στον τομέα της καινοτομίας, αφού ανακοίνωσαν ότι στην πόλη Zhuzhou δοκιμάστηκε για πρώτη φορά και με επιτυχία ένα ηλεκτροκίνητο όχημα χωρίς οδηγό.

Διάνυσε 3,1 χλμ. κινούμενο ανάμεσα σε κανονικά και κάνοντας τέσσερις στάσεις, σκανάροντας τα στοιχεία που είχαν αποθηκευτεί στα συστήματά του. Ο οδηγός επέβαινε στο όχημα, αλλά δεν χρειάστηκε να επέμβει…

Στην έκθεση πάντως το βραβείο καινοτομίας κέρδισε το ηλεκτρικό όχημα που παρουσίασε η γαλλική Alstom, στην οποία ανήκουν οι συρμοί πρώτης γενιάς που εξυπηρετούν το μετρό.

Το βραβευμένο «Aptis» προβλέπεται να λειτουργήσει πιλοτικά τον επόμενο μήνα σε μια προαστιακή περιοχή της Ιλ ντε Φρανς, της περιφέρειας στην οποία κυριαρχεί το μητροπολιτικό κέντρο του Παρισιού.

Επιλέχθηκε από την εταιρεία μεταφορών με προοπτική τη σταδιακή αντικατάσταση του 80% των κυκλοφορούντων οχημάτων.

Το μεγάλο του προσόν είναι ο τρόπος φόρτισης, αφού, πέρα από την αυτονομία που έχει για να διανύει 70 χλμ., είναι εφοδιασμένο με δύο «κεραίες» που υπάρχουν στο κάτω μέρος του οχήματος και του επιτρέπουν να μπαίνει «στην πρίζα» και να αναπληρώνει τις απώλειες τα λίγα λεπτά που παραμένει στην αφετηρία.

«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει την πρόκληση σε όλες της τις διαστάσεις» τόνισε η επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλκ, και συμπλήρωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραμένει σταθερή στη δέσμη μέτρων που εγκρίθηκε στη σύνοδο του Παρισιού και προβλέπει τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% έως το 2030.

Για την επίτευξή αυτού του στόχου είναι αναγκαία η στροφή στην καθαρή ενέργεια, με αιχμή τις συγκοινωνίες και γενικά τις μεταφορές. Σήμερα στην Ευρώπη κυκλοφορούν 270.000 οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, που προβλέπεται να διπλασιαστούν την επόμενη επταετία.

Η Αθήνα φαίνεται ότι κινείται σε άλλο μήκος κύματος και δεν είναι τυχαίο ότι στην πρωτεύουσα η κυκλοφορία συμβάλλει κατά 40% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ποσοστό που είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

pinakas

 

Από τα 2.387 λεωφορεία που διαθέτει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) πάνω από το 40% είναι τεχνολογίας Euro ΙΙ και θεωρούνται «βρόμικα» με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προστασία του περιβάλλοντος και κυρίως την υγεία των πολιτών.

Από αυτά 172 έχουν τεθεί σε κυκλοφορία πριν από το 1988 και συμπληρώνουν 30ετία, γι’ αυτό επιβάλλεται η απόσυρσή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τελευταία παραγγελία λεωφορείων δόθηκε το 2004 και αυτό σημαίνει ότι το νεότερο όχημα στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας κοντεύει να κλείσει 15ετή κυκλοφορία.

Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών εξασφάλισε 100 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 30 προέρχονται από την Περιφέρεια Αττικής και τα υπόλοιπα από το ΕΣΠΑ, χάρη στα οποία ετοιμάζεται για την πρώτη παραγγελία 90 λεωφορείων από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί ώς το τέλος του χρόνου. Ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ελπίζει σε εξασφάλιση περισσότερων κονδυλίων, ενώ έχει ξεκινήσει τις συζητήσεις με φορείς της αγοράς λεωφορείων με στόχο να συναρμολογείται ένα μεγάλο μέρος των οχημάτων στη χώρα μας, ώστε να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας αλλά και να αναπτυχθούν τεχνολογίες σε αυτόν τον τομέα.

Οι προοπτικές για στροφή σε «καθαρά» οχήματα όλων των κατηγοριών δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες με τα διαθέσιμα στοιχεία της οικονομίας στο εθνικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών, που έχει εκπονήσει το υπουργείο.

Από τα στοιχεία που περιλαμβάνει προκύπτει ότι το 60% του συνόλου των οχημάτων έχει πάρει άδεια κυκλοφορίας την περίοδο 1997-2010. Μόλις το 3,5% χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα και τα ηλεκτροκίνητα περιορίζονται σε 397.

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία βρίσκονται στο απόλυτο μηδέν και το 2030 υπολογίζεται ότι θα είναι μόνο 90.

Την ίδια χρονιά-στόχο το σύνολο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη χώρα μας υπολογίζεται να φθάσει τα 15.000, λιγότερο από το 1% του συνόλου.

Λίγο πιο αισιόδοξες είναι οι προοπτικές για οχήματα που θα χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), τα οποία στα τέλη του 2016 ήταν 15.000 και θα φτάσουν τα 70.000 το 2030, καθώς και για αυτά που στηρίζονται στο συμπιεσμένο αέριο (CNG) που στο ίδιο χρονικό διάστημα θα ανέλθουν σε 420.000 από 260.000.

Via : www.efsyn.gr