Μία από τις σημαντικότερες διοργανώσεις για το νεανικό επιχειρείν, που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας Επιχειρηματικότητας (ΠΕΕ) “Game changers generation we” και έφερε κοντά τρεις γενιές επιχειρηματιών και την πολιτεία, ολοκληρώθηκε καταδεικνύοντας δύο πολύ σημαντικά συμπεράσματα. Αφενός η Ελλάδα διαθέτει ένα πολύ σημαντικό επιχειρηματικό δυναμικό, με «φρέσκες» ιδέες και προτάσεις, και άρα μπορεί να αποτελέσει σταδιακά και με αξιώσεις μία χώρα «εξαγωγής» της καινοτομίας. Αφετέρου, όμως, έγινε για μία ακόμη φορά σαφές ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι «μη φιλικό» στην επιχειρηματική πρωτοβουλία, η οποία ιδιαίτερα σήμερα δείχνει να «ασφυκτιά».
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα παγκόσμιας έρευνας που διεξήγαγε η Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών (ΟΕΣΥΝΕ) σε συνεργασία με το Kauffmann Foundation και τη συμβουλευτική εταιρεία Μonitor Group, και τα οποία παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων της ΠΕΕ, προκύπτει πως το επιχειρηματικό κλίμα στην Ελλάδα είναι χειρότερο από αυτό σε χώρες, όπως η Βενεζουέλα, η Ουκρανία και η Γκάνα.
Οι παράγοντες που θεωρούνται πρωταρχικοί για την προώθηση του επιχειρείν είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τα φορολογικά κίνητρα, η καλλιέργεια επιχειρηματικών δεξιοτήτων και η ενστάλαξη επιχειρηματικής κουλτούρας στην κοινωνία.
Οι Ελληνες επιχειρηματίες που συμμετείχαν στην έρευνα κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα κατά πόσο ισχύουν οι παραπάνω παράμετροι στη χώρα μας. Από τις απαντήσεις τους, η εικόνα είναι απογοητευτική. Σχεδόν οκτώ στους δέκα δήλωσαν ότι νιώθουν ασφυξία αυτή τη χρονική περίοδο λόγω ανεπαρκούς χρηματοδότησης, ενώ εννιά στους δέκα περίπου κρίνουν ότι δεν υπάρχει κανένα φορολογικό κίνητρο για εμπορική αξιοποίηση της έρευνας.
Εξίσου αρνητική είναι και η εικόνα που έχουν σχετικά με τη σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την επιχειρηματικότητα, αλλά και τη διάδοση της επιχειρηματικής κουλτούρας στην ελληνική κοινωνία. Μόνο ένας στους δέκα θεωρεί ότι η ανώτατη εκπαίδευση προσφέρει επαρκείς γνώσεις για την επιχειρηματικότητα, ενώ μόλις το 14% των ερωτηθέντων κρίνει ότι οι συμπολίτες του στηρίζουν την ατομική προσπάθεια για επαγγελματική σταδιοδρομία.
Οι εκτιμήσεις αυτές μπορεί μεν να «εναρμονίζονται» με την ιδιαίτερα δυσμενή οικονομική συγκυρία που διανύει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, πλην όμως καταδεικνύουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο την αρνητική ψυχολογία που χαρακτηρίζει τον επιχειρηματικό κλάδο. Παράλληλα, γίνεται σαφές ότι το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον διακατέχεται ακόμη από δομικές αδυναμίες και στρεβλώσεις που δεν οφείλονται μόνο στη δυσμενή οικονομική συγκυρία που διανύουμε ως χώρα. Η απουσία φορολογικών κινήτρων, η έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας και η αποσύνδεση της εκπαίδευσης από το επιχειρείν οφείλονται στο γεγονός ότι ως κοινωνία δεν έχουμε καταφέρει να «αποδαιμονοποιήσουμε» την επιχειρηματικότητα και τη, με αυτήν συνυφασμένη, κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Πλέον όμως διανύουμε μία κρίσιμη περίοδο και πρέπει γρήγορα να αντιληφθούμε ότι η «υγιής» επιχειρηματικότητα είναι αυτή που μπορεί να οδηγήσει την ελληνική οικονομία σε ανοδική τροχιά, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και θετικές προοπτικές.
Η φετινή διοργάνωση της ΠΕΕ έδειξε περίτρανα ότι υπάρχουν πολλοί και αξιόλογοι νέοι Ελληνες που εξακολουθούν ακόμη να τολμούν και να «επιχειρούν». Και πετυχαίνουν, παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες και το ασφυκτικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Η θέληση, η δημιουργικότητα, η καινοτομία και η πίστη στις δυνατότητες είναι σημαντικά όπλα που -όπως φάνηκε- μπορούν να οδηγήσουν στην επιτυχία ανεξάρτητα από τις εξωτερικές οικονομικές συνθήκες. Αυτό θεωρώ ότι είναι και το βασικό μήνυμα που πρέπει να αντλήσουμε από τις εκδηλώσεις της φετινής Παγκόσμιας Εβδομάδας Επιχειρηματικότητας. Ενα μήνυμα αισιοδοξίας και έμπνευσης ότι με νέα μοντέλα συνεργασίας, ευρύτερες συλλογικότητες, αλλαγή νοοτροπίας και κοινή προσπάθεια είναι εφικτή η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα οδηγήσει την Ελλάδα στην ανάπτυξη και θα κρατήσει τους νέους στη χώρα.