Φανάρια που είναι τοποθετημένα πάνω σε διαβάσεις πεζών, πεζοδρόμια κατειλημμένα από παρκαρισμένα αυτοκίνητα και πεζόδρομοι στους οποίους κινούνται με χαρακτηριστική άνεση μοτοσικλέτες, είναι μερικές από τις εικόνες που… στοιχειώνουν την κάθε μετακίνηση με τα πόδια είτε για δουλειά είτε για αναψυχή στους ελληνικούς δρόμους τις τελευταίες δεκαετίες.

Εξυπνες λύσεις για ανθρώπινη Αθήνα

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το αστικό περιβάλλον, όπως επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης, ο οποίος στο νέο του βιβλίο με τίτλο «Εξυπνοι δρόμοι για μια ανθρώπινη πόλη» που παρουσιάστηκε χθες, προτείνει 29 γρήγορες, απλές, λειτουργικές και κυρίως ανέξοδες λύσεις που θα αντιστρέψουν την εθνική… γκρίνια και θα επανατοποθετήσουν τον πεζό σε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Στο βιβλίο περιλαμβάνονται εικονογραφημένες λύσεις, οι οποίες έχουν εφαρμοστεί και δοκιμαστές σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και καινοτόμες ιδέες, όπως η αρίθμηση των φωτεινών σηματοδοτών σε κεντρικές οδικές αρτηρίες.

Χαμηλό μπάτζετ
«Οι χαμηλού κόστους προτάσεις δεν απαιτούν απαγορευτικούς προϋπολογισμούς, ενώ μπορούν να υλοποιηθούν από τις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων. Πόλεις, όπως η Κοπεγχάγη, η Ν.Υόρκη ή το Παρίσι επανασχεδιάζονται τα τελευταία χρόνια αφαιρώντας λωρίδες αυτοκινήτων και χώρους στάθμευσης», επεσήμανε ο κ. Κωνσταντινίδης, συμπληρώνοντας ότι η επιλογή των θεμάτων στηρίχθηκε:

Ασφάλεια στις εισόδους των σχολείων  Προτείνονται τρεις απλές παρεμβάσεις: μικρή οπισθοχώρηση της εισόδου του σχολείου, τοπική διαπλάτυνση του πεζοδρομίου και ανυψωμένη διάβαση πεζών με χρωματική διαφ

Ασφάλεια στις εισόδους των σχολείωνΠροτείνονται τρεις απλές παρεμβάσεις: μικρή οπισθοχώρηση της εισόδου του σχολείου, τοπική διαπλάτυνση του πεζοδρομίου και ανυψωμένη διάβαση πεζών με χρωματική διαφοροποίηση.

  • Στην επαναληψιμότητα των προβλημάτων σε κάθε ελληνική πόλη.
  • Στις απλές, δοκιμασμένες και φθηνές λύσεις.
  • Στην ανάδειξη της ανθρώπινης διάστασης των πόλεων.

Ευκαιρία να ληφθούν μέτρα που θα δώσουν ανάσα στις πόλεις χαρακτήρισε την κρίση ο καθηγητής του ΑΠΘ, συγκοινωνιολόγος Σπύρος Βούγιας: «Η κρίση μείωσε την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 30%, η πιο οικονομική οδήγηση μείωσε τα θύματα από τα τροχαία. Είναι ευκαιρία αυτήν την περίοδο να την εκμεταλλευτούμε για να παγιδεύσουμε και να περιορίσουμε τα προβλήματα που χρόνια ταλαιπωρούν τους πολίτες».

Τοπικές διαπλατύνσεις στις διασταυρώσεις  Μείωση του πλάτους των τοπικών οδών κατά 1 μέτρο και διαπλάτυνση του πεζοδρομίου δεν εμποδίζει την κίνηση των οχημάτων, ενώ βελτιώνει σημαντικά το επίπεδο εξυ

Τοπικές διαπλατύνσεις στις διασταυρώσειςΜείωση του πλάτους των τοπικών οδών κατά 1 μέτρο και διαπλάτυνση του πεζοδρομίου δεν εμποδίζει την κίνηση των οχημάτων, ενώ βελτιώνει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης και ασφάλειας των πεζών.

«Ορισμένες από τις παρεμβάσεις που προτείνονται είναι τόσο σκανδαλωδώς απλές και φθηνές, ώστε να αναρωτιόμαστε αν δεν τις εφαρμόσαμε τόσα χρόνια, επειδή δεν τις βλέπαμε μπροστά μας ή επιλέγαμε να μην τις δούμε», επεσήμανε ο βουλευτής και συγγραφέας, Πέτρος Τατσόπουλος, ο οποίος έχει προλογίσει και το βιβλίο προσθέτοντας ότι η Ελλάδα είναι ταυτόχρονα η πιο καθαρή και η πιο βρώμικη χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η πιο καθαρή στους ιδιωτικούς χώρους, η πιο βρώμικη στους δημόσιους».

Ανυψωμένες διαβάσεις πεζών  Προτείνονται ανυψωμένες διαβάσεις πεζών ώστε ο πεζός να κινείται στο επίπεδο του πεζοδρομίου, ενώ τα οχήματα να υποχρεώνονται να μειώσουν ταχύτητα και να αποδώσουν προτεραι

Ανυψωμένες διαβάσεις πεζώνΠροτείνονται ανυψωμένες διαβάσεις πεζών ώστε ο πεζός να κινείται στο επίπεδο του πεζοδρομίου, ενώ τα οχήματα να υποχρεώνονται να μειώσουν ταχύτητα και να αποδώσουν προτεραιότητα. Παράλληλα, σήμανση στο οδόστρωμα ώστε να γνωρίζουν οι πεζοί τη φορά της κίνησης των οχημάτων.

ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

 

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΣΤ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Πόλεις στα μέτρα του ανθρώπου

Χρονόμετρο σηματοδοτών - Η θέση του σηματοδότη  Η τοποθέτηση του σηματοδότη στην αρχή της διάβασης υποχρεώνει τους οδηγούς να σταματήσουν πριν απ' αυτήν αφήνοντάς την ελεύθερη. Με την αρίθμηση των σημ

Χρονόμετρο σηματοδοτών – Η θέση του σηματοδότηΗ τοποθέτηση του σηματοδότη στην αρχή της διάβασης υποχρεώνει τους οδηγούς να σταματήσουν πριν απ’ αυτήν αφήνοντάς την ελεύθερη. Με την αρίθμηση των σηματοδοτών εξοικονομούνται άσκοπα οχηματοχιλιόμετρα. Με τη χρήση χρονομέτρου ελαχιστοποιείται ο χαμένος χρόνος και γίνονται ασφαλέστερες οι μετακινήσεις.

Να επαναφέρουμε τις πόλεις στα μέτρα του ανθρώπου και όχι τους ανθρώπους στα μέτρα των πόλεων, αυτό θα μπορούσε να είναι το μότο του Σταύρου Κωνσταντινίδη, ο οποίος επανέρχεται στο θέμα της βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος με το νέο του βιβλίο:

Πληροφόρηση - χάρτες  Η ύπαρξη πληροφοριακών χαρτών και σήμανσης πεζών στα πεζοδρόμια και στις πλατείες αλλά και η άρτια παροχή πληροφοριών στις στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς κάνει την πόλη φιλι

Πληροφόρηση – χάρτεςΗ ύπαρξη πληροφοριακών χαρτών και σήμανσης πεζών στα πεζοδρόμια και στις πλατείες αλλά και η άρτια παροχή πληροφοριών στις στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς κάνει την πόλη φιλική ακόμα και σε επισκέπτες που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα δίνοντάς τους την εντύπωση ότι βίωσαν το ύφος και το χρώμα της μέσα σε λίγες ημέρες.

«Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν την ιδανική γι’ αυτούς θέση στην πόλη, καθώς τα τελευταία χρόνια βλέπουμε να πέφτουν διαρκώς θύματα ενός μοντέλου αυτοκινητούπολης. Πρέπει επιτέλους να κυριαρχήσει ο πεζός, να καταλάβουμε ότι οι πόλεις και ειδικά τα κέντρα τους πρέπει να απαλλαγούν σε μεγάλο βαθμό από τη χρήση του αυτοκινήτου», επισημαίνει.

Εξυπνες λύσεις για ανθρώπινη Αθήνα

Ο πολιτικός μηχανικός – συγκοινωνιολόγος, ο οποίος έχει γεννηθεί στην Κολονία της Γερμανίας και στο παρελθόν έχει διατελέσει και διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), φιλοδοξεί η νέα του προσπάθεια να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια δημάρχων που θα νοιαστούν πραγματικά για τις πόλεις τους και θα τους αλλάξουν όψη στο βάθος το πολύ μίας οκταετίας.

Οπως σημειώνει ο κ. Κωνσταντινίδης, σε ορισμένους δήμους της χώρας έχουν γίνει κάποιες φιλότιμες προσπάθειες, αλλά αυτό που λείπει είναι η δυνατότητα σύλληψης του συνολικού σχεδίου και του τρόπου εφαρμογής του.

Via : www.ethnos.gr