4

Media Typology Survey: Έρευνα για την ενημερωτική χρήση των Μέσων, 2012

Εισαγωγή

Αντικείμενο της έρευνας Media Typology Survey αποτελεί η διερεύνηση των στάσεων και αντιλήψεων της κοινής γνώμης απέναντι στην ενημέρωση.Στην ανάλυση που ακολουθεί επιχειρείται η τμηματοποίηση (segmentation) του γενικού πληθυσμού, ως προς την κατανάλωση ενημέρωσης και την κατανομή της, μεταξύ των διαφόρων Μέσων, σήμερα στην Ελλάδα.

Παραδοσιακές και νέες πηγές ενημέρωσης

Ως παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, ορίζονται η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και οι εφημερίδες και ως νέο μέσο, το διαδίκτυο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, στην Ελλάδα, τα παραδοσιακά μέσα, κυρίως η τηλεόραση, εξακολουθούν να αποτελούν τη βασική πηγή για την ενημέρωση των πολιτών. Το 2009, έτος κατά το οποίο, η εν λόγω έρευνα διεξήχθη για πρώτη φορά, λόγω έλλειψης διαχρονικών στοιχείων, δεν ήταν δυνατόν να εκτιμηθεί, με ακρίβεια, ο ρυθμός μεταβολής του συσχετισμού μεταξύ παραδοσιακών μέσων και του διαδικτύου, εξαιτίας της πρόσφατης ανάπτυξης του τελευταίου στην Ελλάδα(1). Η Media Typology Survey διεξάγεται φέτος για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά. Με βάση τη διαθέσιμη πλέον χρονοσειρά, επιβεβαιώνεται η αισθητή αύξηση της επιρροής του διαδικτύου στις ενημερωτικές συνήθειες των Ελλήνων.

Τυπολογία χρηστών ενημέρωσης

Ο γενικός πληθυσμός της χώρας, τμηματοποιείται με βάση τις προτιμήσεις και τις πρακτικές του σε θέματα ενημέρωσης. Για την εν λόγω τμηματοποίηση χρησιμοποιούνται οι ακόλουθες μεταβλητές:

  • Η κύρια πηγή της ενημέρωσης
  • Η συχνότητα της online ενημέρωσης και
  • Το ενδιαφέρον παρακολούθησης ειδήσεων σε τέσσερα (4) επίπεδα: τοπικό, εθνικό, διεθνές και οικονομικό

Σχεδόν 1 στους 2 πολίτες (46%), προτιμούν για την ενημέρωσή τους τα παραδοσιακά μέσα («traditionalists»). Το 25% των πολιτών (1 στους 4) χρησιμοποιεί για την ενημέρωσή του αποκλειστικά το Ίντερνετ («net-newsers»). Το 18% χρησιμοποιεί, ταυτόχρονα, και τις παραδοσιακές πηγές ενημέρωσης και το Ίντερνετ («integrators»). Αντιθέτως, από την έρευνα προκύπτει, ότι μόνο το 9% δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τις ειδήσεις («disengaged»).

Από την σύγκριση της τμηματοποίησης του πληθυσμού για το 2012, σε σχέση με τις αντίστοιχες έρευνες των 3 προηγούμενων ετών, παρατηρείται μια σημαντική διαρκής πτώση του μεριδίου των traditionalists (46%, από 69% το 2009) και μια εξίσου σημαντική διαρκής αύξηση του μεριδίου των net-newsers (25%, από 8% το 2009).

(1) Η έρευνα στις ΗΠΑ που διεξάγεται από το ινστιτούτο Pew Research Center for the People & the Press επιβεβαιώνει, ότι την τελευταία δεκαετία, η επιρροή των περισσότερων παραδοσιακών μέσων έχει μειωθεί δραματικά, ενώ το διαδίκτυο και η online ενημέρωση παρουσιάζουν σημαντική αύξηση.

Via : www.publicissue.gr