Eνα παράθυρο επικοινωνίας με τον κόσμο που τους φιλοξενεί, ανοίγει στους πρόσφυγες το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Στο τέλος Μαΐου, 153 άνθρωποι προερχόμενοι από τη Μέση Ανατολή, τα βάθη της Ασίας, την Αφρική, που έφτασαν στην Ελλάδα διασχίζοντας τις φλόγες του πολέμου ή κυνηγημένοι από αιματηρές διώξεις, θα κρατούν στα χέρια τους ένα πτυχίο από το Πανεπιστήμιο της Αθήνας που θα πιστοποιεί ότι παρακολούθησαν μαθήματα βασικής γνώσης της ελληνικής γλώσσας. Eνα πρόγραμμα διδασκαλίας που γίνεται εξ αποστάσεως και διαρκεί δέκα εβδομάδες. Με ένα κινητό τηλέφωνο ή μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών, που τους παρέχουν Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, οι πρόσφυγες έχουν δωρεάν πρόσβαση σε μια ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα, το περιεχόμενο της οποίας καταρτίστηκε από τρεις καθηγήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών με στόχο να καταστεί πιο ανθρώπινη η παραμονή τους στη χώρα.
Πρόκειται για ανθρώπους η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται στην Ελλάδα λιγότερο από έναν χρόνο.
«Οι πρόσφυγες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα προέρχονται κυρίως από τη Συρία σε ποσοστό 10%. Ακολουθούν το Αφγανιστάν (8%), το Πακιστάν (5%), η Αίγυπτος (5%), η Νιγηρία (5%), το Σουδάν (4%), η Κένυα (4%), το Μπανγκλαντές (4%), η Σιέρα Λεόνε (3%), η Παλαιστίνη (3%), το Μαρόκο (3%), το Ιράν (3%), η Υεμένη (3%), το Ιράκ (3%) και άλλες χώρες», εξηγεί η κ. Ρένια Γαλανοπούλου, υπεύθυνη προώθησης των προγραμμάτων e-learning του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Οι περισσότεροι είναι ηλικίας 26-35 ετών, το 26,8% είναι ηλικίας 36-45 ετών, ενώ το 18,3% ανήκει στο ηλικιακό γκρουπ 16-25 ετών. Επίσης 40 εκπαιδευόμενοι που ανταποκρίθηκαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, δήλωσαν σε ποσοστό 52% κάτοχοι τουλάχιστον ενός πτυχίου πανεπιστημιακού ιδρύματος και μόλις το 26% άνεργοι».
Από την πλευρά της, η κ. Βάγια Καλτσή, συντονίστρια του προγράμματος Employability της PRAKSIS, το οποίο συμμετέχει στο e-learning για πρόσφυγες, επισημαίνει ότι οι πρώτες αντιδράσεις των συμμετεχόντων ήταν ιδιαίτερα θετικές έως και ενθουσιώδεις. Τόσο από τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δωρεάν ένα οργανωμένο online course ελληνικής γλώσσας όσο και από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. «Συνολικά εγγράφηκαν 21 εξυπηρετούμενοι του Employability και 18 εξ αυτών χρησιμοποιούν τον χώρο και τον εξοπλισμό του Internet corner για να παρακολουθήσουν τα προσφερόμενα μαθήματα για 3 ώρες κάθε εβδομάδα, 15.00-18.00 ή 18.00-21.00 επί 10 εβδομάδες», λέει η κ. Καλτσή. «Η πλειοψηφία είναι διεθνούς προστασίας και πρόσφυγες από την Αφρική (Σιέρα Λεόνε, Σουδάν, Ουγκάντα, Νιγηρία), άνθρωποι ηλικίας 20-40 ετών που βρίσκονται στην Ελλάδα λιγότερο από ένα έτος, ενώ υπάρχουν και κάποιες περιπτώσεις ανθρώπων που ζουν στη χώρα 4, 8 ή 10 χρόνια και δεν είχαν ποτέ στο παρελθόν το κίνητρο και τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικών».
Το πρόγραμμα «Εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας για μη Ομιλούντες Ελληνικά» διακρίνεται σε δέκα διδακτικές ενότητες, που περιλαμβάνουν μαθήματα συστάσεων, διαπροσωπικής επικοινωνίας, εμπορικών συναλλαγών, επικοινωνίας σε τόπο, χώρο και χρόνο, τηλεφωνική επικοινωνία, οδηγίες σε προσανατολισμό, επικοινωνία με τον γιατρό, αποχαιρετισμό και στο τέλος επαναληπτικό τεστ, όπως εξηγεί η κ. Γαλανοπούλου. Για την οργανωμένη εποπτεία των μαθητών από τους καθηγητές έχουν δημιουργηθεί τέσσερα ηλεκτρονικά τμήματα, ενώ οι 90 άνδρες και οι 63 γυναίκες που συμμετέχουν στα μαθήματα έχουν, επίσης, πρόσβαση εκτός από το εκπαιδευτικό υλικό στην απαραίτητη διοικητική, γραμματειακή και τεχνική υποστήριξη.
Κατερίνα Ροββά
Via : www.ethnos.gr