«Αγκάθι» παραμένουν οι χωματερές
Σταύρος Κ. Χαρίτος
Πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ από την Ε.Ε. για τις μαύρες παραλίες και για το γεγονός ότι η χώρα μας δεν έχει ορίσει ποιες παραλίες μπορεί να είναι επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία.
Πρόστιμο 35 εκατ. ευρώ το χρόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τις παράνομες χωματερές. Τελευταίως, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιδίκασε στη χώρα μας ποσό 180 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση στον Λιβανέζο ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ισκαντάρ Σάφα για αθέτηση συμφωνιών από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου. Ετοιμάζεται πρόστιμο δε, όπως συζητείται στις Βρυξέλλες, και για τον λιγνίτη επειδή χρησιμοποιείται ως καύσιμο από τη ΔΕΗ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Μοιραία λοιπόν, η ελληνική κυβέρνηση κρατάει 1 δισ. ευρώ αποθεματικό στον προϋπολογισμό του 2018 για τις καμπάνες της ΕΕ.
Ειδικότερα για τις χωματερές η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να πληρώνει κάθε μέρα 80 χιλιάδες ευρώ λόγω μη συμμόρφωσης του Ελληνικού Δημοσίου για τη δημιουργία σχετικών υποδομών για τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης αποβλήτων (ΧΑΔΑ) και τα συστήματα συλλογής και επεξεργασίας των αστικών λυμάτων».
Μιλώντας στο Documentonews.gr ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σ. Φάμελλος, υποστηρίζει πως, «κάθε χρόνο είμαστε υποχρεωμένοι να καταβάλλουμε περισσότερα από 35 εκατ. ευρώ σε πρόστιμα για την παράνομη λειτουργία των ΧΑΔΑ, ενώ ακόμα εκκρεμούν δεκάδες δικαστικές αποφάσεις που οι Δήμοι θα πρέπει να προσαρμοστούν. Ήδη, οι Δήμοι έχουν αρχίσει να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Μέχρι να υπάρξει κλείσιμο του θέματος, θα είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώνουμε πρόστιμα στην Κομισιόν», τονίζει ο κ. Φάμελλος.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ποσό αυτό αποτελεί «ρεκόρ» μεταξύ όλων των υπουργείων για προσαρμογή σε δικαστικές αποφάσεις, αφού σχεδόν όλα τα Υπουργεία λαμβάνουν χρήματα από το αποθεματικό για τέτοιες δαπάνες, όμως το ύψος της δαπάνης είναι μεγάλο σε σχέση με κάθε άλλη υπόθεση.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αν και έχουν μεσολαβήσει περισσότερα από δέκα χρόνια από την τελευταία φορά που η Ελλάδα δεσμεύτηκε πως θα κλείσει τις παράνομες χωματερές και θα αποκαταστήσει τους χώρους, στις αρχές του 2017 λειτουργούσαν ή δεν είχαν αποκατασταθεί συνολικά 92.