Τα κλαμπ αγωνίζονται να μετατρέψουν τα «σπίτια» τους σε προορισμούς ψυχαγωγίας, αλλά ο ανταγωνισμός είναι δαπανηρός και όχι χωρίς κίνδυνο.
Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες για την τετραετή ανακαίνιση του εμβληματικού γηπέδου Σαντιάγκο Μπερναμπέου της Ρεάλ Μαδρίτης στις αρχές του τρέχοντος έτους, η ομάδα θα διαθέτει δύο σημαντικά νέα… κουμπιά, σύμφωνα με τους Financial Times.
Το ένα ενεργοποιεί τη νέα αναδιπλούμενη οροφή, ικανή να κλείσει σε μόλις 15 λεπτά, που θα προστατεύσει τους μελλοντικούς θεατές συναυλιών από τα στοιχεία της φύσης, καθώς απολαμβάνουν κορυφαίες διεθνείς μουσικές πράξεις. Η Taylor Swift έχει κλείσει για να παίξει τον Μάιο.
Το άλλο κουμπί ξεκινά την πεντάωρη διαδικασία που χωρίζει το γήπεδο ποδοσφαίρου του σταδίου σε έξι τμήματα και το στέλνει σε έναν τεράστιο υπόγειο αποθηκευτικό χώρο, όπου τα χειριστήρια φωτός, θερμοκρασίας και υγρασίας παρέχουν βέλτιστες συνθήκες για τη διατήρηση του γρασιδιού ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει από πάνω.
Η μάχη των συλλόγων για να αυξήσουν τα έσοδά τους
Όλα αυτά αποτελούν μέρος του έργου ανακαίνισης του συλλόγου ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει εστιατόρια που μπορούν να εξυπηρετήσουν χιλιάδες ανθρώπους, ένα skywalk με θέα σε όλη τη Μαδρίτη και ένα πρόσφατα διευρυμένο μουσείο που αναμένεται να αυξήσει τους επισκέπτες από 1,5 εκατ. ετησίως σε 2 εκατ. Ως αποτέλεσμα, τα έσοδα των μουσείων αναμένεται να φτάσουν τα 50 εκατομμύρια ευρώ, παρόμοια με το ποσό που κερδίζουν ορισμένοι σύλλογοι στην κορυφαία κατηγορία της Ισπανίας από τα δικαιώματα μετάδοσης τους, αναφέρουν οι Financial Times.
Αλλά η Ρεάλ Μαδρίτης δεν είναι μόνη. Με τις περισσότερες τηλεοπτικές συμφωνίες να διαπραγματεύονται σε επίπεδο πρωταθλήματος και τους νέους κανονισμούς που συνδέουν τις δαπάνες με τα έσοδα, οι κορυφαίοι σύλλογοι σε όλο το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο συγκεντρώνουν δισεκατομμύρια ευρώ, δολάρια και λίρες για την ανακατασκευή των σταδίων με στόχο τη δημιουργία μιας πιο διαφοροποιημένης δεξαμενής ταμειακών ροών.
Το αποτέλεσμα μοιάζει με μια κούρσα εξοπλισμών, καθώς οι ιδιοκτήτες επιδιώκουν να ξεπεράσουν ο ένας τον άλλον με υψηλής τεχνολογίας, προσαρμόσιμους χώρους που μπορούν να αρπάξουν ένα κομμάτι της ακμάζουσας αγοράς ζωντανής μουσικής, να φιλοξενήσουν προσοδοφόρα αθλητικά γεγονότα όπως πυγμαχία και παιχνίδια NFL και να δημιουργήσουν μια ακμάζουσα επιχείρηση τροφίμων, ποτών και λιανικής πώλησης που μπορεί να ανταγωνιστεί τους γειτονικούς κεντρικούς δρόμους. Ακόμα καλύτερα για τους συλλόγους, οι θεσμικοί επενδυτές και οι εμπορικές τράπεζες έχουν παραταχθεί για να τα χρηματοδοτήσουν όλα.
Αρκετοί κορυφαίοι ευρωπαϊκοί σύλλογοι βρίσκονται σε κάποιο στάδιο αναβάθμισης ή αντικατάστασης των γηπέδων τους σε μια προσπάθεια να συμβαδίσουν.
Η Ίντερ, η Μίλαν και η Ρόμα ολοκληρώνουν τα σχέδια για νέες εγκαταστάσεις, η Παρί Σεν Ζερμέν, η Τσέλσι και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ζυγίζουν αν θα αναβαθμίσουν ή θα αντικαταστήσουν τα στενά ή γερασμένα σπίτια τους, ενώ η Μπαρτσελόνα συγκέντρωσε πρόσφατα 1,5 δισ. ευρώ από την αγορά ομολόγων των ΗΠΑ για να πληρώσει για μια σημαντική αναμόρφωση του γηπέδου του Καμπ Νόου.
Η πίεση για ανταγωνισμό στους πολέμους των σταδίων τεντώνει τα οικονομικά ορισμένων συλλόγων, οι οποίοι συνήθως πρέπει να καλύψουν οι ίδιοι το τεράστιο κόστος κατασκευής. Ωστόσο, ορισμένοι εντός του κλάδου υποστηρίζουν ότι η αποτυχία διαφοροποίησης των εγχώριων χώρων τους είναι εξίσου κάτι που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά μακροπρόθεσμα, αναφέρουν οι Financial Times.
«Η ιδέα είναι ξεκάθαρη», λέει ένα ανώτερο στέλεχος του συλλόγου που εργάζεται σε ένα μεγάλο έργο σταδίου. “Μετατρέψτε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου που χρησιμοποιείται 25 ημέρες το χρόνο σε έναν χώρο ψυχαγωγίας πολλαπλών χρήσεων που είναι απασχολημένος κάθε μέρα του χρόνου.”
Το μοντέλο των Σπερς
Προς το παρόν, ο χρυσός κανόνας στα ευρωπαϊκά γήπεδα ποδοσφαίρου είναι το στάδιο Tottenham Hotspur στο βόρειο Λονδίνο, ένα κατασκευαστικό έργο ύψους 1 δισεκατομμυρίου λιρών που ολοκληρώθηκε το 2019, αναφέρουν οι Financial Times.
Ο αντίκτυπός της στα οικονομικά του συλλόγου γίνεται όλο και πιο σαφής καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας έχουν ξεθωριάσει. Προηγουμένως, ο μέσος οπαδός ξόδευε λιγότερο από 2 λίρες μέσα στο γήπεδο σε μια τυπική αγωνιστική, αλλά τώρα ο αριθμός αυτός είναι περίπου 16 λίρες, χάρη στις νέες εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου μπαρ στην Ευρώπη και μιας μικροζυθοποιίας. Η χωρητικότητα έχει αυξηθεί από 36.000 στην προηγούμενη έδρα του συλλόγου, το White Hart Lane, σε 62.000.
«Λειτουργούσαμε με ένα από τα μικρότερα γήπεδα στην Premier League και, κατά συνέπεια, χαμηλότερα έσοδα από αγώνες – σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον», λέει ο Daniel Levy, πρόεδρος της Tottenham Hotspur, σε email στους Financial Times. «Ένα γήπεδο αυξημένης χωρητικότητας ήταν κρίσιμο για την κάλυψη της ζήτησης από τους οπαδούς που δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση. . . και την αύξηση των εσόδων από αγώνες και μη αγώνες για επανεπένδυση στην ποδοσφαιρική πλευρά».
Το νέο γήπεδο – χτισμένο σε γη δίπλα στο White Hart Lane – άνοιξε την πόρτα σε ένα ευρύ φάσμα άλλων εκδηλώσεων που συνέβαλαν στην αύξηση των εμπορικών εσόδων από 117 εκατομμύρια ευρώ το 2018 σε 215 εκατομμύρια ευρώ το 2022. Πέρυσι, η Τότεναμ φιλοξένησε την Αμερικανίδα τραγουδίστρια Beyoncé για πέντε νύχτες στην παγκόσμια περιοδεία της Renaissance, δύο αγώνες NFL, καθώς και αγώνες ράγκμπι και αγώνες πυγμαχίας βαρέων βαρών.
Τα χρήματα που εισάγονται από το ποδόσφαιρο έχουν επίσης αυξηθεί. Τα έσοδα από τους αγώνες αυξήθηκαν από 85 εκατ. ευρώ το 2018 σε 125 εκατ. ευρώ την περασμένη σεζόν, σύμφωνα με την Deloitte, εν μέρει λόγω της προσθήκης υψηλής φιλοξενίας, όπως το The H Club που προσφέρει κουζίνα στα ιδιωτικά μέλη από διάσημους σεφ και το The Vault, ένα μέρος όπου μπορούν να αποθηκεύσουν το ουίσκι και τα εκλεκτά κρασιά τους.
Mε έμπνευση από τις ΗΠΑ
H έμπνευση για την τρέχουσα τάση των επενδύσεων προέρχεται από τις ΗΠΑ, όπου τα αθλητικά στάδια αποτελούν συχνά μέρος ενός πολύ μεγαλύτερου συγκροτήματος ψυχαγωγίας που έχει σχεδιαστεί για να παράγει αποδόσεις επτά ημέρες την εβδομάδα, σύμφωνα με τους Financial Times.
Οι ιδιοκτήτες έχουν ξοδέψει δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες εγκαταστάσεις για τις ομάδες μπέιζμπολ, μπάσκετ και NFL, αν και το μοντέλο στις ΗΠΑ είναι ξεχωριστό επειδή τα franchises μπορούν να ξεριζωθούν και να βρουν νέα σπίτια. Στη συνέχεια, οι πόλεις και τα κράτη ανταγωνίζονται για να προσελκύσουν ομάδες προσφέροντας χρηματοδότηση ή κάλυψη του κόστους των νέων σταδίων, με τους φορολογούμενους συχνά να πληρώνουν το λογαριασμό.
Αν και η αμερικανική χρηματοδότηση είναι δύσκολο να αναπαραχθεί, η ευρύτερη ιδέα της δημιουργίας διαφοροποιημένων επιχειρήσεων ακινήτων με μια αθλητική ομάδα στο κέντρο εδραιώνεται όλο και περισσότερο.
«Υπάρχει το κτίριο και πώς αυτό το κτίριο παράγει έσοδα», λέει ο Irwin Raij, συμπρόεδρος του τμήματος αθλητισμού και ψυχαγωγίας της δικηγορικής εταιρείας Sidley Austin. «Στη συνέχεια, υπάρχει το άλλο μέρος, το οποίο έχει γίνει πολύ μοντέρνο στις ΗΠΑ, των ιδιοκτητών που λένε: “Θέλω να ελέγξω την ακίνητη περιουσία γύρω από το κτίριο”».
Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά από τα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη γίνονται σε τουριστικά κέντρα. Το Λονδίνο, το Παρίσι, η Ρώμη, το Μιλάνο και η Βαρκελώνη είναι όλες στις 10 πιο δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης, με τη Μαδρίτη επίσης στις 15 κορυφαίες.
Γήπεδα – αξιοθέατα
Οι ιδιοκτήτες βλέπουν την ευκαιρία να μετατρέψουν τα γήπεδα ποδοσφαίρου σε αξιοθέατα από μόνα τους – με περιηγήσεις στα γήπεδα για τους οπαδούς του ποδοσφαίρου και άλλες δραστηριότητες για όσους δεν είναι. Η Τότεναμ θα προσθέσει φέτος μια ηλεκτρική πίστα καρτ με το σήμα της Φόρμουλα Ένα, μέρος ενός 15ετούς συμβολαίου με τον φορέα εκμετάλλευσης του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ενώ οι ποδοσφαιρικές ομάδες θεωρούνται σχετικά ριψοκίνδυνοι δανειολήπτες – οι σύλλογοι συχνά πληρώνουν επιτόκια ειδικών δανειστών πολύ πάνω από 10% – τα γήπεδα αντιμετωπίζονται μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα. Οι ιδιοκτήτες συχνά χωρίζουν την επιχείρηση σε μια εταιρεία που κατέχει τον σύλλογο και μια άλλη που κατέχει το γήπεδο ή ένα “stadco”.
Τα Stadcos έχουν πολύ χαμηλότερο προφίλ κινδύνου, παρόμοιο με έναν σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ή ένα αιολικό πάρκο, σύμφωνα με τους τραπεζίτες, επειδή παράγουν μακροπρόθεσμες, προβλέψιμες αποδόσεις που δεν εξαρτώνται τόσο από την απόδοση της ομάδας στο γήπεδο. Ενώ ο υποβιβασμός από ένα κορυφαίο πρωτάθλημα θα ωθούσε τα έσοδα μετάδοσης ενός συλλόγου δραματικά, οι πωλήσεις εισιτηρίων και η εταιρική φιλοξενία τείνουν βγάζουν τους συλλόγους ασπροπρόσωπους. Παρά το χειρότερο ξεκίνημά της στη σεζόν, ο γαλλικός σύλλογος Olympique Lyonnais κατάφερε πρόσφατα να ολοκληρώσει την αναχρηματοδότηση του γηπέδου του ύψους 320 εκατ. ευρώ με σταθερό επιτόκιο 5,8%.
Ο σχεδιασμός ενός νέου γηπέδου μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο χρηματοδότησής του. Οτιδήποτε φέρνει ορατό και αξιόπιστο μελλοντικό εισόδημα μπορεί να δανειστεί, συχνά με σχετικά χαμηλά επιτόκια, αναφέρουν οι Financial Times.
Μεγάλο μέρος του κόστους της ανοικοδόμησης του σταδίου Wembley στο Λονδίνο πληρώθηκε μέσω ενός μακροπρόθεσμου συμβολαίου φιλοξενίας με το αθλητικό πρακτορείο IMG. Στην Τότεναμ, οι φιλοξενούμενοι στον τομέα της φιλοξενίας αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 13% όσων παρακολουθούν αγώνες, εν μέρει λόγω της αυξανόμενης ζήτησης από πλούσιους ανθρώπους που επιθυμούν να απολαύσουν μια premium εμπειρία αγώνα και όχι από εταιρικούς πελάτες.
Αν και οι σύλλογοι έχουν μια σειρά επιλογών χρηματοδότησης μόλις ολοκληρωθεί ένα γήπεδο, οι περισσότεροι πρέπει να φέρουν το βάρος της κατασκευής απευθείας – συνήθως μέσω τυπικού εμπορικού δανεισμού. Αυτό αφήνει τον σύλλογο εκτεθειμένο σε αυξανόμενο κόστος κατασκευής, καθυστερήσεις και, ενδεχομένως, υψηλότερο κόστος δανεισμού.
Στα ουράνια το κατασκευαστικό κόστος
“Μέχρι να ανοίξει αυτό το γήπεδο, πρέπει να βεβαιωθείτε ότι το χτίζετε εγκαίρως και με κόστος”, λέει ο Carey. «Ο μετριασμός του κινδύνου κατασκευής και ολοκλήρωσης είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζουν αυτοί οι σύλλογοι».
Η τιμή των κατασκευών έχει εκτοξευθεί στα ύψη από την πανδημία, καθώς η οικονομική ανάκαμψη άσκησε ανοδικές πιέσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Η βασική τιμή του νέου γηπέδου της Έβερτον, για παράδειγμα, έχει εκτιναχθεί σε τουλάχιστον 760 εκατομμύρια λίρες, προσθέτοντας στα σοβαρά και αυξανόμενα οικονομικά προβλήματα του συλλόγου.
Ενώ ορισμένοι σύλλογοι μπορεί να προσπαθήσουν να κλειδώσουν μια σύμβαση σταθερής τιμής για οικοδομικές εργασίες, οι κατασκευαστικές εταιρείες είναι όλο και πιο επιφυλακτικές να δεσμευτούν σε οτιδήποτε, όταν οι τιμές για όλα τα πράγματα – από την εργασία έως τα υλικά έως την ενέργεια – είναι τόσο απρόβλεπτες.
Για όσους δεν έχουν ακόμη πρωτοπορήσει, οι αλκυονίδες ημέρες του κλειδώματος σε φθηνή, μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση μπορεί να έχουν περάσει. «Ο συγχρονισμός είναι το παν», λέει ο Λέβι, πρόεδρος των Σπερς. «Απλά δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτό που κάναμε αν το κάναμε σήμερα».
Πηγή : https://www.in.gr