Οι καιροί δεν είναι καλοί για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα καθώς τo σκάνδαλο Dieselgate με τις παραποιημένες τιμές ρύπων ρίχνει ακόμη τη σκιά του. Το Μόναχο θέλει τώρα να απαγορεύσει τα ντιζελοκίνητα.
Το Μόναχο συνδέεται άρρηκτα με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η πιο επιτυχής μάλιστα αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, η BMW, έχει την έδρα της στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας. Γι αυτόν τον λόγο δεν πρέπει να ήταν ιδιαίτερα εύκολο για τον δήμαρχο της πόλης Ντίτερ Ράιτερ να δηλώσει το εξής στη Süddeutsche Zeitung: «Θα χαιρόμουν ιδιαίτερα αν ήταν δυνατό να μην προβαίναμε σε τέτοιες απαγορεύσεις. Όπως φαίνεται όμως στο μέλλον αντίστοιχες απαγορεύσεις δεν θα αποτελούν μάλλον εξαίρεση». Ο λόγος για τη επικείμενη απαγόρευση πετρελαιοκίνητων οχημάτων που έχει στα σκαριά το Μόναχο.
Πρόσφατες μετρήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας αποδεικνύουν ότι όχι μόνο σε κεντρικές οδούς αλλά πολύ συχνά ακόμη και σε προάστια η μέση τιμή της ρύπανσης από αιωρούμενα μικροσωματίδια έχει ξεπεραστεί, βάσει των κανονισμών που έχει θεσπίσει η ΕΕ. Η απαγόρευση κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων θα μπορούσε να αφορά εν προκειμένω 130.000 με 170.000 αυτοκίνητα.
Το Μόναχο ακολουθεί την Στουτγάρδη και το Αμβούργο
Με την θεσμοθέτηση αυτών των νέων μέτρων κατά των ρυπογόνων μικροσωματιδίων, το Μόναχο φαίνεται να συντάσσεται με το παράδειγμα άλλων μεγάλων γερμανικών πόλεων όπως η Στουτγάρδη και το Αμβούργο. Στην Στουτγάρδη από του χρόνου θα αποκλείεται η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης σε αυτοκίνητα που δεν πληρούν τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία για τους πετρελαιοκινητήρες και έχουν υπερβεί το όριο των αιωρουμένων μικροσωματιδίων. Αυτό στην πράξη αφορά κάθε αυτοκίνητο άνω των τριών χρόνων. Την τελευταία χρονιά οι μετρήσεις στο κέντρο της Στουτγάρδης έδειξαν ότι κατά κανόνα οι τιμές διοξειδίου του αζώτου είναι διπλάσιες σε σχέση με τα επιτρεπόμενα όρια που έχει θεσπίσει η ΕΕ. Η κατάσταση με τη ρύπανση στο Μόναχο είναι παρόμοια, ενώ στο Αμβούργο το νέο δημοτικό συμβούλιο σκοπεύει να κλείσει εντελώς δύο κεντρικές οδικές αρτηρίες σε παλιά πετρελαιοκίνητα.
Στο μεταξύ και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις οι αρχές παίρνουν αντίστοιχα μέτρα κατά της υψηλής συγκέντρωσης ρυπογόνων αιωρούμενων μικροσωματιδίων. Στο Παρίσι από το 2020 η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων αναμένεται επίσης να απαγορευθεί, ενώ μέχρι τότε σε συγκεκριμένες μέρες της εβδομάδας επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο σε αυτοκίνητα με ζυγό αριθμό πινακίδων και σε άλλες με μονό. Η Μαδρίτη και η Αθήνα θέλουν επίσης να απαγορεύσουν την κυκλοφορία ντιζελοκίνητων από το 2025.
Τα τεχνάσματα των κατασκευαστών
Κάποια μέρα στο κοντινό μέλλον ίσως να μην υπάρχουν τόσο πολλά πετρελαιοκίνητα οχήματα στους δρόμους της Ευρώπης. Μετά από τόσα σκάνδαλα στην αυτοκινητοβιομηχανία οι αριθμοί στις πωλήσεις τους πέφτουν.
Όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές χρησιμοποιώντας παραποιημένα λογισμικά έχουν «μεριμνήσει» ώστε τα αυτοκίνητα να μπορούν να αντεπεξέλθουν στα σκληρά τεστ εκπομπών ρύπων σε συνθήκες εργαστηρίου αλλά όχι κατ’ ανάγκη στον δρόμο. Σύμφωνα μάλιστα με ένα πρόσφατο δημοσίευμα του Spiegel και η τελευταία Porsche Cayenne φαίνεται να έχει ένα τέτοιο λογισμικό χειραγώγησης εκπομπών ρύπων. Η Porsche από την μεριά της αρνείται κάτι τέτοιο.
Γενς Τούραου / Δήμητρα Κυρανούδη
Via : www.dw.com