του Ηλία Κανέλλη ( Τα Νέα -28.09.15)
Κάνει λάθος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος όταν ισχυρίζεται «ότι η παιδεία μας πρέπει να είναι εθνική, χριστιανική παιδεία, ελληνοχριστιανική» και ότι αυτό το λέει το Σύνταγμα. Πουθενά δεν το λέει. Το Σύνταγμα κάνει, βεβαίως, λόγο για τη χριστιανική ορθοδοξία που είναι η επικρατούσα θρησκεία και στο άρθρο 16, παρ. 2 αναφέρει, ανάμεσα στους σκοπούς του σχολείου, «την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης» των Ελλήνων. Πιστεύει ο Αρχιεπίσκοπος, που έχει χαιρετιστεί για τη νηφαλιότητά του και την πνευματική ευρύτητά του, ότι θρησκευτική συνείδηση και ομόθρησκον ταυτίζονται;
Η ουσία είναι άλλη. Μπορεί η διαμάχη για τις ταυτότητες, που πήρε τα χαρακτηριστικά προσωπικής σύγκρουσης μεταξύ του τότε αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου και του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, να έληξε με τυπική νίκη του κοσμικού κράτους, όλοι ωστόσο γνωρίζουμε βαθιά ότι για την ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία είχε χαθεί μια μάχη, όχι ο πόλεμος. Η Εκκλησία έχει ζωτικά συμφέροντα τα οποία της επιβάλλουν να παραμείνει προσκολλημένη στο κράτος – και είναι προφανές ότι, προκειμένου να τα προασπίσει, θα δώσει μεγάλο αγώνα για τον κατηχητικό ρόλο των Θρησκευτικών, όπως και για όλους τους ιδεολογικούς μηχανισμούς που της εξασφαλίζουν την τεράστια κοινωνική διείσδυση την οποία έχει.
Αυτό, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος το γνωρίζει άριστα. Η μειλιχιότητα του ύφους του τού επιτρέπει τις δημόσιες σχέσεις του με όλο το πολιτικό σύστημα – δεν είναι τυχαίο ότι προεκλογικά τον ασπάστηκαν και συζήτησαν μαζί του όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί: Τσίπρας, Μεϊμαράκης, Γεννηματά, Κουτσούμπας, Θεοδωράκης, Καμμένος.
Οσο για τη θρησκευτική συνείδηση, ασφαλώς και είναι σεβαστή. Επίσης ασφαλώς θα προσέφερε πολύ μεγαλύτερη υπηρεσία η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου αν, αντί για ηρωικές κορόνες, συστηματικά προήγε τη μετατροπή ενός μαθήματος κατήχησης σε μάθημα Ιστορίας των Θρησκειών – ή οτιδήποτε συναφές, που θα το μετέτρεπε σε μάθημα αντάξιο ενός ορθολογικού σχολείου.
Αλλά, ως γνωστόν, η μεγάλη χαμένη υπόθεση είναι, ακριβώς, το ορθολογικό σχολείο.