Οι «δείκτες» των παραγόμενων απορριμμάτων στην Αττική και η πτωτική πορεία που ακολουθούσαν μέχρι πρότινος επιβεβαίωναν τη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών.

Δεν μοιάζει, ωστόσο, να αντιστοιχεί σε κάποια ανάκαμψη του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων του Λεκανοπεδίου η οριακή αύξηση στον συνολικό όγκο των αστικών στερεών αποβλήτων που οδηγήθηκε στις εγκαταστάσεις της Φυλής την περσινή χρονιά.

Σε σύγκριση με το 2015, οι τόνοι που εμφανίζονται να έχουν παραχθεί στην Αττική το 2016 είναι 50.232 περισσότεροι, καταγράφοντας ποσοστιαία αύξηση 2,89%, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο ΕΔΣΝΑ, φορέας αρμόδιος για τη διαχείριση των απορριμμάτων των 66 δήμων της πολυπληθέστερης περιφέρειας.

Η ανάλυση των στοιχείων προκάλεσε ερωτήματα και υποψίες γύρω από πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις δήμων.

Ταυτόχρονα, το σύνολο των δεδομένων ανέδειξε εκ νέου την αδράνεια της συντριπτικής πλειονότητας των δημοτικών αρχών σε θέματα ανακύκλωσης και την προτίμησή τους στην ταφή, μοντέλο κοστοβόρο για τους δημότες τους και επιβλαβές για τους συμπολίτες τους της δυτικής Αττικής.

Το 2015 τα οικιακά απόβλητα στην Αττική έφτασαν τους 1.739.099 τόνους και το 2016 τους 1.789.331 τόνους (ποσότητα μεγαλύτερη ακόμη και από το 2014, κατά 4.000 τόνους). Στελέχη του ΕΔΣΝΑ είναι σε θέση να εξηγήσουν εν μέρει τη γενική αύξηση.

Δείχνουν τις περιπτώσεις των Δήμων Σπετσών, Σαρωνικού και Κυθήρων (τρεις από τους πέντε δήμους με τη μεγαλύτερη αύξηση στον όγκο απορριμμάτων) όπου το κλείσιμο παράνομων χωματερών ήταν η αιτία για τη μεταφορά περισσότερων απορριμμάτων στη Φυλή.

Προβληματίζονται όμως για τους αυξημένους όγκους των Δήμων Φυλής και Αμαρουσίου (τους υπόλοιπους δύο από τους πέντε).

Οχι μόνο δηλώνουν ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία δεν τους αφήνουν αδιάφορους, αλλά τα επικαλούνται μιλώντας παράλληλα για επέκταση της ανάλυσης των απορριμμάτων της Αττικής και σε ποιοτικά χαρακτηριστικά (για παράδειγμα για τη σύστασή τους), πέρα από τα ποσοτικά.

Στον μεν πρώτο δήμο τα παραγόμενα απορρίμματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 10.648 τόνους (35,75%) συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.

Στον δήμο που διοικεί ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γ. Πατούλης, έχουν αυξηθεί κατά 7.227 τόνους (17,97%). Οι δύο δήμοι συμπληρώνουν περίπου ένα 36% της αύξησης των 66 δήμων.

Πώς προκύπτουν αυτοί οι όγκοι; Μιλώντας στην «Εφ.Συν.» ο δήμαρχος Φυλής, Χρ. Παππούς, απάντησε ότι η αύξηση αποδίδεται στη μαζική εκκαθάριση που έγινε σε μπάζα που αφήνονταν παρανόμως από φορτηγά γύρω από τη χωματερή, καθώς και σε υλικά που συγκεντρώθηκαν από καταυλισμούς Ρομά.

Τα μπάζα

aporrimmata_stin_oeda_fyli

Αρμόδιο στέλεχος του Δήμου Αμαρουσίου, σε επικοινωνία με την εφημερίδα μας, έχοντας προηγουμένως αναφέρει ότι και για τον ίδιο μοιάζει ανεξήγητη η αύξηση, εκτίμησε ότι οφείλεται σε μπάζα που προκύπτουν από ανακαινίσεις σπιτιών.

Και στις δύο περιπτώσεις, πηγές αυτοδιοικητικές ή από τον χώρο των κινημάτων –σε κάθε περίπτωση με γνώση του τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων– κρίνουν τους παραπάνω υπολογισμούς υπερβολικούς.

Να σημειωθεί ότι σε πολυπληθείς δήμους, όπως της Αθήνας, του Πειραιά, του Περιστερίου, οι αυξήσεις στους όγκους απορριμμάτων είναι ελάχιστες και συγκεκριμένα της τάξης των 0,15%, 0,24% και 0,02% αντίστοιχα.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ΕΔΣΝΑ, από τους 66 δήμους μόνο οι 26 μείωσαν τον όγκο των απορριμμάτων τους.

Η περίπτωση του Δήμου Μαρκοπούλου-Μεσογαίας, ο οποίος έστειλε 2.059 τόνους λιγότερους στις εγκαταστάσεις της Φυλής (-14,57%), έχει προκαλέσει ερωτήματα για το ενδεχόμενο να έχουν σταλεί ποσότητες απορριμμάτων σε λατομεία της Ανατολικής Αττικής.

Το βασικό συμπέρασμα από τα στοιχεία είναι ότι βρισκόμαστε ακόμη σε σημείο… μηδέν στην ανακύκλωση. Σε μια «ειδική κατηγορία» καταγράφονται μόνο 11 δήμοι με το… επίτευγμα της προδιαλογής απορριμμάτων (κομποστοποίηση κ.λπ.) σε ποσοστό μόλις πάνω από 1% (έως 5% η ανώτερη τιμή στον Δήμο Βριλησσίων).

Τα αντισταθμιστικά

Στο 0% βρίσκονται 21 δήμοι και οι υπόλοιποι είναι κάτω του 1%. Υπενθυμίζεται ότι στα τοπικά σχέδια διαχείρισης απορριμμάτων που έχουν εκπονήσει οι δημοτικές αρχές δεν προβλέπεται κάποιο Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών ή Μονάδα Επεξεργασίας.

Εντυπωσιακό, αν μη τι άλλο, είναι ότι ο Δήμος Φυλής ακόμη δεν έχει καταθέσει στον ΕΔΣΝΑ τοπικό σχέδιο. Είναι ο μοναδικός από τους 66 με αυτήν την εκκρεμότητα.

Εμμέσως πλην σαφώς, λοιπόν, η πλειονότητα των δημάρχων εμφανίζεται να στηρίζει το σπάταλο και περιβαλλοντικά εγκληματικό μοντέλο της ταφής απορριμμάτων στη Φυλή.

Κάθε τόνος που κατευθύνεται στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων κοστίζει στους δήμους (δηλαδή στους δημότες που πληρώνουν τέλη) 43,77 ευρώ (διπλάσιο κόστος από άλλες περιφέρειας, π.χ. την περίπτωση του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, όπου οι δήμοι θάβουν στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης με κόστος 23 ευρώ/τόνο).

Μεγάλο μέρος των χρημάτων κατευθύνεται στη Φυλή και σε όμορους δήμους ως αντιστάθμισμα για την περιβαλλοντική όχληση της χωματερής. Ο Δήμος Φυλής αναμένει ετησίως αντισταθμιστικά οφέλη ύψους περίπου 39,5 εκατ. ευρώ (108.000 ευρώ την ημέρα!).

Το συνολικό ύψος των αντισταθμιστικών οφελών που έχουν καταβληθεί στον Δήμο Φυλής (πιο συγκεκριμένα στον Δήμο Ανω Λιοσίων και στον Δήμο Φυλής, πριν συνενωθούν με τον «Καλλικράτη») κατά την περίοδο 1991-2014 ανέρχεται στα 633.722.047,54 ευρώ.

Πρόκειται για χρήματα που έχουν, κατά κοινή ομολογία, λειτουργήσει ως εργαλείο εκμαυλισμού συνειδήσεων. Σήμερα, ο Δήμος Φυλής είναι ο πιο χρεωμένος ΟΤΑ της χώρας, με οφειλές 468.000.000 ευρώ (πριν ενταχθούν σε ρύθμιση) στο Δημόσιο.

Via : www.efsyn.gr