Εκτροχιάζουν τον μάνατζερ που έβαλε σε… ράγες την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του πλέον επιτυχημένου μάνατζερ στο ελληνικό Δημόσιο, έχοντας καταφέρει να βάλει σε «ράγες» εξυγίανσης και κερδοφορίας την πιο ελλειμματική ΔΕΚΟ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, είναι ο άνθρωπος που ανέλαβε προ δύο ετών περίπου τα ηνία της, στους κόλπους της οποίας καταγράφηκε το μεγαλύτερο «πάρτι» ασυδοσίας.
Συγκρούστηκε «μετωπικά» με συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ, «έσπασε» πολλές αμαρτωλές συμβάσεις με ιδιώτες που συμμετείχαν επί χρόνια στο μεγάλο φαγοπότι του ΟΣΕ, έβαλε τέλος στους μεσάζοντες που απομυζούσαν τον προβληματικό οργανισμό και αναγκάστηκε να περικόψει σημαντικό τμήμα των ζημιογόνων δρομολογίων της εταιρείας ερχόμενος σε ρήξη με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για να φέρει κέρδη στα τρένα για πρώτη φορά από την ίδρυση της εταιρείας.
Το «μοίρασμα»
Εξαιτίας όμως της συμφωνίας των τριών κομμάτων της συγκυβέρνησης, η οποία προβλέπει το «μοίρασμα» των ΔΕΚΟ για τις επιλογές των προσώπων στις διοικήσεις τους, ο κ. Ζηλιασκόπουλος κινδυνεύει να θυσιαστεί στον «βωμό» των κομματικών κριτηρίων.
Αν και βρέθηκε στην καρέκλα του επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον Απρίλιο του 2010, όταν προκηρύχθηκαν θέσεις μέσω του open/gov, πλέον δεν έχει τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ. Η πλευρά Βενιζέλου έχει τοποθετηθεί υπέρ της διατήρησης στη θέση του προέδρου του ΟΣΕ του Παναγιώτη Θεοφανόπουλου, αφήνοντας τους επιτελείς της ΝΔ να αποφασίσουν για την τύχη του Ελληνα μάνατζερ στην έτερη θέση ευθύνης του ομίλου.
Η κομματική νοοτροπία που παραμένει αλώβητη στο πολιτικό σκηνικό της χώρας, μοιραία δημιούργησε σενάρια απομάκρυνσης του πετυχημένου επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μάλιστα, το όνομα του Δημήτρη Κούκη, πολιτευτή και στελέχους της ΝΔ, ήταν αυτό που άρχισε να ακούγεται τις τελευταίες ημέρες ως πιθανού διαδόχου, λόγω του κύματος αλλαγών στις διοικήσεις των ΔΕΚΟ. Εν τούτοις, στελέχη των δύο μεγάλων κομμάτων της κυβέρνησης θεωρούν πολύ δύσκολο να απομακρυνθεί ο κ. Ζηλιασκόπουλος, ο οποίος έκανε το μεγάλο ξεκαθάρισμα στην «αμαρτωλή» ΔΕΚΟ.
Αλλωστε, είναι ένας από τους ανθρώπους που συμμετείχαν ενεργά στην ολοκλήρωση της μεγάλης σημασίας συμφωνίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τον αμερικανικό κολοσσό Hewlett-Packard και την Cosco για τη μεταφορά των προϊόντων της πολυεθνικής εταιρείας υπολογιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, γεννημένος στο Θούριο Εβρου, δεν ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τις μεταφορές και την οργάνωση των εφοδιαστικών αλυσίδων ως επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Είναι βαθύς γνώστης του αντικειμένου, δίδασκε επί 18 χρόνια σε πανεπιστήμια της Αμερικής και της Ελλάδας με ειδίκευση στη βελτιστοποίηση συστημάτων μεταφορών, προτού αναλάβει το τιμόνι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εχοντας πείρα πολλών ετών στους αμερικανικούς σιδηροδρόμους κατάφερε να εξαφανίσει τo τεράστιο έλλειμμα του Οργανισμού
Επί σειρά ετών, η εταιρεία κατέγραφε σε μηνιαία βάση ζημίες των 20 εκατ., φορτώνοντας κάθε χρόνο ζημίες ύψους 240 εκατ. ευρώ.Τον Δεκέμβριο του 2011, για πρώτη φορά στην ιστορία της, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφάνισε οριακά κέρδη και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης το 2012 θα είναι η πρώτη χρονιά κερδοφορίας από ιδρύσεώς της.
Οι επιτυχίες του
Χτύπησε τους… μεσάζοντες και εξοικονόμησε στα καύσιμα 14 εκατ. €
Ο πρόεδρος της εταιρείας κατέστησε κερδοφόρα τη μετακίνηση εμπορευμάτων, μία υπηρεσία που για χρόνια «στοίχειωνε» τον Οργανισμό με «μεσάζοντες», εκπτώσεις πάνω από 80% και υπερφορτωμένα τρένα με βαγόνια – φαντάσματα. Για περισσότερα από 10 χρόνια είχε στηθεί μια απάτη στον ΟΣΕ για τη μεταφορά εμπορευμάτων, που άκουγε στο όνομα «Πρόοδος». Μια εταιρεία που είχε συσταθεί το 1995 και στην οποία συμμετείχαν εργαζόμενοι και στελέχη στον ΟΣΕ.
Η απάτη
Από το 1995 μέχρι το 2010, πολλοί βρέθηκαν στην καρέκλα της διοίκησης του πολύπαθου οργανισμού μεταφορών. Κανείς όμως πριν από τον Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο δεν κατάφερε να διαπιστώσει την καλοστημένη απάτη.
Οταν κάποιος πελάτης ενδιαφερόταν για μεγάλες μεταφορές, τα αρμόδια στελέχη του ΟΣΕ του έλεγαν ότι ο Οργανισμός δεν έχει την κατάλληλη υποδομή με αποτέλεσμα ο πελάτης να στρέφεται προς τους ιδιώτες της συγκεκριμένης εταιρείας. Αυτοί έπαιρναν τη δουλειά και στη συνέχεια ο ΟΣΕ ανακάλυπτε ως διά μαγείας την υποδομή και διακινούσε τα εμπορεύματα με έκπτωση που έφθανε έως 87%.Από την πρώτη ημέρα της θητείας του ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έριξε το βάρος στην περιστολή των δαπανών. Εβαλε τέλος στις σπατάλες συντήρησης του δικτύου και κατήγγειλε ασύμφορες, με κραυγαλέο τρόπο για την εταιρεία, συμβάσεις.
Ο ΟΣΕ είχε υπογράψει μια σύμβαση με την υπηρεσία «11888» του ΟΤΕ, προκειμένου να δίνονται πληροφορίες για τα δρομολόγια των τρένων. Για τις υπηρεσίες αυτές ο ΟΣΕ κατέβαλλε 1,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με απόφαση του κ. Ζηλιασκόπουλου, δέκα υπάλληλοι του ΟΣΕ με ένα τηλεφωνικό κέντρο αξίας 35.000 ευρώ ξεκίνησαν να λειτουργούν τις πληροφορίες για τα δρομολόγια των σιδηροδρόμων χρησιμοποιώντας τον αριθμό 1110. Με αυτήν την κίνηση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξοικονόμησε 1,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τα οποία έδινε στο «11888» του ΟΤΕ.
Παράλληλα, δημιούργησε την υπηρεσία web ticketing αντί 300.000 ευρώ, χρησιμοποιώντας το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και σπάζοντας μια σύμβαση 8 εκατ. ευρώ με ιδιωτική εταιρεία. Οι εισπράξεις από τις ηλεκτρονικές κρατήσεις μόνο για το 2011 άγγιξαν τα 15 εκατ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο στοίχημα όμως το κέρδισε με τη διαχείριση καύσιμων στον ΟΣΕ. Η εξοικονόμηση στα καύσιμα μέσα στο 2011 ήταν 14 εκατ. ευρώ. Το 2009 η εταιρεία αγόραζε πετρέλαιο με 0,90 ευρώ και είχε συνολικές δαπάνες για καύσιμα 45 εκατ. ευρώ, ενώ το 2011 η εταιρεία δαπάνησε μόλις 23 εκατ. ευρώ.
Δείχνουν επενδυτικό ενδιαφέρον
Στο «στόχαστρο» του ρωσικού ΟΣΕ το ελληνικό δίκτυο
Στο επενδυτικό «στόχαστρο» των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD) έχει μπει ο ΟΣΕ. Υψηλόβαθμα στελέχη βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες στην Αθήνα για να καταθέσουν πρόταση εξαγοράς του Οργανισμού.
Ενδεικτικό μάλιστα του έμπρακτου ενδιαφέροντος της Μόσχας για τον ΟΣΕ, που έχει εκδηλωθεί εδώ και μήνες, είναι ότι το κλιμάκιο εκπροσώπων των ρωσικών σιδηροδρόμων έφτασε αεροπορικώς προ ημερών στην Αλεξανδρούπολη και στη συνέχεια ταξίδεψε στην Αθήνα με τρένο, προκειμένου να επιθεωρήσει την κατάσταση του δικτύου και του τροχαίου υλικού.
Για τους ρωσικούς σιδηροδρόμους, που αποτελούν τον μεγαλύτερο μεταφορικό οργανισμό στον κόσμο με ένα αχανές δίκτυο γραμμών μήκους 55.000 μιλίων που απλώνεται σε 11 διαφορετικές ζώνες ώρας στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη, ο ελληνικός ΟΣΕ μοιάζει να αποτελεί ένα κομμάτι στο ρωσικό σιδηροδρομικό… παζλ.
Η δήλωση
Μάλιστα, ο ισχυρός άντρας του ρωσικού «μεγαθήριου» Βλαντιμίρ Γιακούνιν, πρώην αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών στην κυβέρνηση της Ρωσίας κατά την περίοδο 2000-2003 και στενός συνεργάτης του Βλαντιμίρ Πούτιν, απαντώντας πρόσφατα σε ερώτημα που του είχε θέσει το «Εθνος της Κυριακής» εξέφρασε ανοιχτά το ρωσικό ενδιαφέρον για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους: «Είμαστε σε επαφή με τους Ελληνες, όπως και με πολλές άλλες χώρες. Δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για το μοντέλο που θα ακολουθήσουν, γι’ αυτό είναι πολύ νωρίς για να μιλάμε για τη συμμετοχή μας», μας είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ρώσος πρόεδρος.
Με τους Ρωσικούς Σιδηρόδρομους να έχουν προγραμματίσει για το 2012 επενδύσεις ύψους περίπου 10,6 δισ. ευρώ, η διοίκηση του Οργανισμού έχει καταθέσει πρόταση για την αγορά του ΟΣΕ. Μια πρόταση μάλιστα που δεν αφορά τον τεμαχισμό με κάποια κομμάτια «φιλέτα», αλλά ολόκληρο τον ελληνικό σιδηροδρομικό οργανισμό.
Αυτό που περιγράφεται στην πρόθεση εξαγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων, είναι η πρόβλεψη διασύνδεσης με το σύνολο των ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και με το σύνολο του αχανούς δικτύου των σιδηροδρόμων της Ρωσίας, που το 2011 μετέφεραν 992,4 εκατ. επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορευμάτων.
Παράλληλα με την πρόταση εξαγοράς του ΟΣΕ, το ενδιαφέρον των Ρώσων εστιάζεται και στην εμπορική εκμετάλλευση ενός ελληνικού λιμένα με σιδηροδρομική σύνδεση. Καθώς το δίκτυο εκτείνεται μέχρι την Ανατολική Ευρώπη, η πρόσβαση των Ρώσων στο Αιγαίο μπορεί να δημιουργήσει μια εφοδιαστική αλυσίδα που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.
Οπως πολύ χαρακτηριστικά είχε σημειώσει πρόσφατα υψηλόβαθμο στέλεχος της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων, με αφορμή το ενδεχόμενο εξαγοράς του ΟΣΕ, «θα μπορεί κάποιος να επιβιβάζεται στην Αθήνα και να φτάνει μέχρι το Βλαδιβοστόκ στον Ειρηνικό Ωκεανό».
Η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, η Καβάλα και η Αλεξανδρούπολη φέρονται να βρίσκονται στη λίστα των λιμανιών που ενδιαφέρουν τους Ρώσους.
Β. ΓΙΑΚΟΥΝΙΝ
Συνεργάτης του Πούτιν ο ισχυρός άντρας των Σιδηροδρόμων
Ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν ανήκει στους ανθρώπους που βρίσκονται κοντά στον Βλαντιμίρ Πούτιν. Ενδεικτικό μάλιστα των ισχυρών δεσμών που συνδέουν τους δύο άντρες είναι η προ δεκαπενταετίας δημιουργία μιας σύμπραξης με την επωνυμία «Ozero», στην οποία μέτοχοι ήταν όσοι διέθεταν εξοχική κατοικία (ντάτσα) σε ένα από τα ακριβότερα θέρετρα κοντά στην Αγία Πετρούπολη. Στα πρόσωπα αυτών που συμμετείχαν στην κοινοπραξία εκείνη αναγνωρίζει κανείς σήμερα τα σημαντικότερα πρόσωπα στη ρωσική πολιτική σκηνή και τους ισχυρότερους Ρώσους επιχειρη-ματίες. Ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν, έχοντας μακρά θητεία σε καίριες θέσεις στην κυβέρνηση της Ρωσίας, τα τελευταία επτά χρόνια βρίσκεται στο τιμόνι του κολοσσιαίου Οργανισμού των Ρωσικών Σιδηροδρόμων.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
via Εκτροχιάζουν τον μάνατζερ που έβαλε σε… ράγες την ΤΡΑΙΝΟΣΕ | οικονομια | ethnos.gr.