Απάντηση σε δημοσίευμα σχετικά με τη λειτουργία του Αποτεφρωτήρα Επικινδύνων Ιατρικών Αποβλήτων έστειλε ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ)
Αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: Στο από 14-4-2013 φύλλο της έγκριτης εφημερίδας σας δημοσιεύθηκε ρεπορτάζ με τον τίτλο «Ο αποτεφρωτήρας καίει την Περιφέρεια Αττικής», αναφερόμενο στη λειτουργία της μόνης περιβαλλοντικά αδειοδοτημένης μονάδας που λειτουργεί στην Ελλάδα για την αποτέφρωση των νοσοκομειακών απορριμμάτων από τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ).
Αφορμή για το δημοσίευμα της εφημερίδας υπήρξε αναφορά που κατέθεσε στην εισαγγελέα Περιβάλλοντος ο περιφερειακός σύμβουλος Αττικής κ. Νίκος Γαλανός.
Κατ’ αρχάς πρέπει να σημειώσουμε, σχετικά με τον τίτλο του δημοσιεύματος, ότι την ευθύνη για τη λειτουργία του Αποτεφρωτήρα Επικινδύνων Ιατρικών Αποβλήτων δεν την έχει η Περιφέρεια Αττικής, αλλά ο ΕΔΣΝΑ, που είναι αυτοτελές και μη εποπτευόμενο από την Περιφέρεια Αττικής ΝΠΔΔ. Ακολούθησε εμπεριστατωμένη ανταπάντηση της διοίκησης του ΕΔΣΝΑ στα καταγγελθέντα (σ.σ. από τον κ. Γαλανό), ενώ εστάλη και επιστολή προς τους υπουργούς Περιβάλλοντος, Υγείας και προς την κα εισαγγελέα Περιβάλλοντος.
Επίσης από το βήμα του Περιφερειακού Συμβουλίου και από αυτό της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ δόθηκαν απαντήσεις στον κ. Γαλανό ότι α) το online σύστημα δεν εφαρμόζεται πουθενά στην Ελλάδα και διεθνώς, ότι β) η επιδημιολογική έρευνα, με την εκπόνηση της οποίας από το αρμόδιο υπουργείο Υγείας δεν είμαστε αντίθετοι, δεν μπορεί να είναι επείγουσα γιατί εξ ορισμού απαιτεί βάθος χρόνου.
Για την αποκατάσταση της αλήθειας και την ολόπλευρη ενημέρωση των αναγνωστών σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
* Η μονάδα του αποτεφρωτήρα λειτουργεί κατόπιν έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, που εκδόθηκαν από τις αρμόδιες αδειοδοτούσες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ. Οι όροι λειτουργίας της μονάδας συνοδεύονται από συγκεκριμένες περιβαλλοντικές μελέτες. Αναφέρονται χαρακτηριστικά η 112997/1997 κοινή απόφαση των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Υγείας – Πρόνοιας, με θέμα την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή και λειτουργία αποτεφρωτήρα νοσοκομειακών αποβλήτων στα Ανω Λιόσια, καθώς και οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις 130080/2003 και 102660/2008, με θέμα την ανανέωση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, και πρόσφατα η ΚΥΑ 195934/2012, με θέμα την τροποποίηση, συμπλήρωση και ανανέωση της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.
* Ο αποτεφρωτήρας διαθέτει άδεια λειτουργίας, ενώ η λειτουργία του προβλέπεται και στο Ειδικό Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Επικινδύνων Αποβλήτων Υγειονομικών Μονάδων.
* Για την προστασία του περιβάλλοντος πραγματοποιούνται τακτικά και περιοδικά όλες ανεξαιρέτως οι αναφερόμενες στην Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων μετρήσεις.
* Οι μετρήσεις για διοξίνες και φουράνια γίνονται από Ανεξάρτητο Πιστοποιημένο Εργαστήριο. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων αποστέλλονται κάθε χρόνο στο ΥΠΕΚΑ και μέσω αυτού στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όπου και εγγράφονται στο Ευρωπαϊκό Μητρώο Καταγραφής Ρύπων.
* Από το 2008, οπότε και πραγματοποιήθηκε εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση της λειτουργίας της Μονάδας, η θερμική επεξεργασία γίνεται σε θερμοκρασία άνω των 1.100 βαθμών Κελσίου εκμηδενίζοντας τις διαφυγές ρύπων.
* Παράλληλα ο έλεγχος των παραγωγικών διαδικασιών εξασφαλίζει ότι σε κανένα σημείο της διαχείρισης των ιατρικών αποβλήτων δεν παράγονται όχι μόνο διοξίνες αλλά και ούτε καν πρόδρομες ενώσεις διοξινών.
* Η μονάδα έχει σχεδιαστεί και λειτουργεί με βάση την πρόληψη και αποτροπή του ενδεχομένου σχηματισμού των διοξινών και φουρανίων σε όλη τη διαδρομή παραγωγής και ψύξης των καπναερίων της αποτέφρωσης, μέχρι την έξοδό τους από τις καπνοδόχους.
* Η θερμοκρασία μετριέται on line και ελέγχεται από τον κεντρικό υπολογιστή του θαλάμου ελέγχου.
* Οι δύο ετήσιες μετρήσεις προβλέπονται από την ΚΥΑ 22912/ 1117. Αυτή είναι η συνήθης πρακτική που ακολουθούν οι μεγάλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις στη χώρα μας και διεθνώς σύμφωνα με την Οδηγία 2000/76/ΕΚ.
Η απάντηση της «Κ.Ε.»
Κατ’ αρχάς, θέλουμε να επισημάνουμε ότι από την τρισέλιδη επιστολή αφαιρέσαμε σημεία τα οποία δεν αναφέρονταν στο ρεπορτάζ μας ή απαντούσαν πολιτικά στον περιφερειακό σύμβουλο κ. Ν. Γαλανό.
Μας προκαλεί τεράστια εντύπωση το γεγονός ότι στην απάντηση, όπου απαριθμείται πλήθος ΚΥΑ, καθώς και σειρά επιχειρημάτων σχετικά με τη νόμιμη και περιβαλλοντικά ορθή λειτουργία του αποτεφρωτήρα, δεν γίνεται κανένας απολύτως λόγος για την παράνομη εναπόθεση της παραγόμενης κατά την καύση ιατρικών αποβλήτων τοξικής τέφρας σε χώρο που προοριζόταν για… φυτώριο του ΧΥΤΑ! Με την ευθύνη αρχικά να βαραίνει τον ΕΔΣΝΑ και μετά την εταιρεία.
Αναπάντητα ερωτήματα
Κανένας λόγος για τον έλεγχο των επιθεωρητών περιβάλλοντος, που διαπίστωσαν τον περασμένο Δεκέμβριο τα παραπάνω, και απόλυτη σιωπή για το γεγονός ότι συνελήφθη με τη διαδικασία του αυτοφώρου και καταδικάστηκε σε φυλάκιση ο υπεύθυνος της εταιρείας. Επίκεινται μάλιστα πρόστιμα (έχουν ξανακαταλογιστεί το 2006 και το 2010) τόσο στο Σύνδεσμο όσο και στην επιχείρηση, η οποία πάντως έχει προχωρήσει έκτοτε σε διορθωτικές κινήσεις.
Απόλυτη σιωπή γύρω από το γεγονός ότι ο σημερινός πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ και περιφερειάρχης κ. Γ. Σγουρός, ένα χρόνο και κάτι από την ανάληψη των καθηκόντων του, δεν προχώρησε στην προβλεπόμενη από το νόμο απομάκρυνση της τέφρας και τη διασυνοριακή μεταφορά της. Μόλις τον τελευταίο καιρό ξεκίνησαν οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες, σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα στη συνεδρίαση της εκτελεστικής επιτροπής της 16ης Απριλίου.
Περί ευθυνών
Ως προς την ευθύνη για τη λειτουργία του αποτεφρωτήρα, πράγματι αυτή ανήκει στον ΕΔΣΝΑ και όχι στην Περιφέρεια Αττικής. Επειδή όμως ο Σύνδεσμος -στον οποίο συμμετέχουν και οι δύο βαθμίδες Τοπικής Αυτοδιοίκησης- εποπτεύεται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, θεωρούμε ότι ορθό θα είναι να επιδιορθωθούν τα επίσημα έγγραφα του Συνδέσμου, όπου ως υπερκείμενη αρχή εμφανίζεται η Περιφέρεια και όχι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση…
Η μέτρηση για επιβλαβείς χημικές ενώσεις που δύνανται να εκπέμπονται κατά την καύση, όπως τα φουράνια και οι διοξίνες, είναι ιδιαιτέρως ακριβή και το ελληνικό Δημόσιο δεν διαθέτει τα κατάλληλα εργαστήρια και εξοπλισμό. Γι’ αυτό οι εταιρείες αναθέτουν τη μέτρηση σε ανεξάρτητα διαπιστευμένα εργαστήρια.
Το να εγκρίνονται περιβαλλοντικοί όροι που προβλέπουν δύο φορές ετησίως μέτρηση για τις καρκινογόνες ενώσεις δεν θα έπρεπε να ικανοποιεί πρωτίστως την εποπτεύουσα αρχή (ΕΔΣΝΑ), αφού, όπως αναδεικνύεται και από το ρεπορτάζ μας, δεν φαίνεται να ικανοποιεί πλήρως ούτε αρμόδιες αδειοδοτούσες αρχές. Μάλιστα, κύκλοι του ΥΠΕΚΑ αναρωτήθηκαν: «Τι ακριβώς γίνεται τις υπόλοιπες 363 μέρες, που δεν μετράνε;».
Online σύστημα μέτρησης εφαρμόζεται – όχι μόνο σε ρυπογόνες εγκαταστάσεις. Για παράδειγμα, σε εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων εντός κατοικημένης περιοχής στην Μπρέσια της Ιταλίας, σε παρόμοιο εργοστάσιο στην Ιρλανδία, αλλά και στο πάρκο Trezzo sull’Adda στο Μιλάνο.
Σχετικά με την επιδημιολογική μελέτη, αν και εμείς ακροθιγώς αναφερθήκαμε στην αναγκαιότητα διενέργειάς της λόγω της ευρύτερης επιβάρυνσης του Θριασίου, υπογραμμίζουμε ότι επειδή οι έρευνες διεξάγονται από καταγραφές περιστατικών των νοσοκομείων των γύρω περιοχών, τα δεδομένα από τη δεκαετή λειτουργία του αποτεφρωτήρα, την πολυετή λειτουργία του ΧΥΤΑ, καθώς και των βιομηχανικών μονάδων, είναι επαρκή για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων…
ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ
Via : www.enet.gr